Pagina's op IkLeerBIM

vrijdag 21 juni 2013

Lijn-arcering met een achtergrondkleur in Revit

Enerzijds hebben we het veel over de grote onmiskenbare voordelen van BIM. Anderzijds zijn het vaak de kleine ‘onbelangrijke’ annotaties en administratieve handelingen die de grootste frustraties opleveren. Sommige van die problemen worden gewoon veroorzaakt door andere gewoontes.

Een voorbeeld is, dat we meerdere lijn-arceringen graag voorzien van een achtergrond kleur. Bijvoorbeeld bij beton. Ook komt deze situatie vaak voor, bij meerdere op elkaar lijkende materialen. Want 1 baksteen soort gaat prima. Maar gebruik je 3 of nog meer soorten, dan wil je graag een zo duidelijk mogelijke tekening hebben. En we weten, dat een achtergrondkleur of grijstint dan perfect werkt. Tenslotte zijn de meeste van ons meer visueel ingesteld, dan dat we reageren  op codes of omschrijvingen.

zo maar wat standaard details gegoogled
met een lijn-arcering en een achtergrondkleur.

Revit kan in principe niet een achtergrond kleur en een lijn-arcering combineren. Maar…
Er zijn enkele workarounds waar ik er vandaag 1 aan wil toevoegen.
  • Je kan een Filled Region (annotatie) toevoegen
Filled Region over Model informatie heen. Tja..
Weinig relatie en van veel constrains wordt je model ook niet veel beter.
  •  Je kan Views over elkaar heen leggen met afwijkende instellingen (zie mijn Post over Reflected Ceiling Plans)
  • Je kan de Visual Style Shaded gebruiken. Deze Visual Style combineert de Surface Pattern (lijn-arcering) met de egale Shaded Color, uit het Graphics tabblad van een Material.
Shaded View en de Material instellingen - van invloed op het aanzicht en de doorsnede. Tja..
Weinig onderscheid tussen aanzicht en snede.
  • Je kan Parts gebruiken!
De laatste variant zal ik in deze Post uitleggen.

Parts

Veel Revit Categorieën kan je omzetten in Parts. Parts ‘dubliceren’ als het ware de geometry op de zelfde plek. En zonder dat de relatie met het origineel verloren gaat. Het en ander heb ik in een andere Post al eens uitgelegd. De reden waarom we hier Parts gaan maken is omdat Parts een andere uiterlijke verschijningsvormen kunnen krijgen dan het origineel. En daar gaan we hier mee spelen.

Show Both - Parts en Original
Om te beginnen dient de View instelling: Parts Visibility, op Show Both staan.

Parts Filteren
Vervolgens heb ik, in mijn voorbeeld, 2 Filters (altijd leuk) toegevoegd.
De eerste filtert op het Material van alle Parts. Dit is ongeacht de Category van het origineel. In de Visibility Graphics gebruik ik dit Filter, om een lijn-arcering aan de Parts toe te kennen. Tevens maak ik deze tevens transparant. Het 2e Filter zet alle overige Parts op onzichtbaar. (is niet essentieel maar kan nodig zijn) Het Material van het origineel geef ik nu een Solid arcering met een kleur of met grijs tint. Ik kan hierbij eenvoudig onderscheid maken tussen aanzicht en snedevlak.


Visibility Grapghics - Filters
Het resultaat is een lijn-arcering en een achtergrondkleur op basis van een gekoppelde geometrie.
En dit alles zonder extra views, losse vlakjes of een Shaded instelling.


let op!
  • Als je Parts ook gebruikt voor in details. En je past de vorm / Material / Phase van de Parts op enkele plekken aan. Dan wordt deze aanpassing ook zichtbaar in de overige tekeningen...
  • Parts houden vanuit zichzelf geen rekening met een eventuele Wall Wrap.
  • Een Part heeft ook een contour lijn. Deze kan je niet uitzetten. Maar je kan die wel de achtergrondkleur meegeven. Dit heb ik in het voorbeeld ook gedaan.
  • Als je Parts weer wilt verwijderen. Selecteer gewoon een Part en delete deze. Het origineel blijft staan.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Hoi Teun, Ik heb je methode met Parts uitgeprobeerd en dat werkt prima althans op beeldscherm, ik krijg het niet goed uit de printer.
Heb jij daar ook ervaring mee?

mvg

Jan

Teun zei

Het correct afdrukken lijkt wat vreemd. Na een korte test in R13 zie ik het volgende.
Part met lijnen en doorzichtig
• ziet er goed uit op scherm
• drukt alleen goed af met raster ipv vector processing

Part met vlakarcering en wel of niet doorzichtig
• ziet er niet goed uit op het scherm
• drukt wel goed af met vector maar niet met raster processing

Populaire berichten

Zoeken in deze blog