Pagina's op IkLeerBIM

Posts tonen met het label NIET BIM. Alle posts tonen
Posts tonen met het label NIET BIM. Alle posts tonen

vrijdag 25 januari 2013

Slim tekenen - Afschotisolatie in Revit

Afschot isolatie in Revit
Vandaag wil ik laten zien hoe je een niet zo BIM Family kan maken. Maar wel een waarmee je  makkelijk en snel afschot en afschotisolatie kan tekenen op een plat dak. Er zijn natuurlijk ook meerdere manieren om op een Revit eigen manier afschotisolatie te tekenen. Hiervoor verwijs ik naar een paar filmpjes die te vinden zijn op internet. Bijvoorbeeld deze goede Post van RevitOped

Deze Revit manieren zijn handig als de onderconstructie op afschot is. Maar wanneer dat niet het geval is wordt het tekenen van afschot isolatie een stuk weerbarstiger. Het kan wel. Maar je moet allereerst gaan rekenen om de juiste helling te maken. Ook moet je wat handigheid ontwikkelen om bij het aanpassen van het afschot, de rest van het al getekende afschot niet uit verband te trekken.  (selecteer alle lijnenstukken en niet de punten die dezelfde hoogte hebben gelijk en vul de berekende hoogtemaat in)
Ook het annoteren in het dakvlak is niet direct klaar. Vaak moet je de kniklijnen (Roof - Interior Edges) aanpassen met een Graphic Override in View, of zelfs uitzetten en opnieuw tekenen. Afschotpijlen kan je tekenen met een enigszins aangepaste Spot Slope onder de Dimensions. Peilmaten kan je toevoegen met een aangepaste Spot Elevation onder Dimensions.
En dit alles begint doodleuk weer opnieuw als het afschot plan veranderd of bijvoorbeeld de dakvorm.

Het alternatief hiervoor in de ontwerpfase zou kunnen zijn om een Line Based Generic Model aan te maken. Afhankelijke wat je er verder mee wil, kan je aanvullende handigheidjes inbouwen.

maandag 19 november 2012

BIM afspraken - deel 2

Geregeld lees ik, en u waarschijnlijk ook, Posts over BIM enzo. Vooral enzo. Heel veel enzo..
 

Zelf ben ik met veel plezier een ‘uitvoerende’ BIM-er achter de knopjes. En dan zijn deze BIM enzo Posts helaas niet altijd even relevant. Ze gaan namelijk over mogelijke mogelijkheden zonder een concrete en behapbare vertaling naar mijn praktijk van elke dag.  
Ik zal een voorbeeld geven. Een manier om te weten wat je wel en niet moet doen, bij het bouwen van een BIM model, is een zogenaamd BIM Execution Plan. Dit zijn hele boekwerken van 80 pagina’s. En ik kan het gevoel niet onderdrukken, dat het inhoudelijk wel klopt. Maar moeten mensen dan echt aan slag met een pak papier naast hun computer?


In deze Post wil ik graag een poging doen om eerst het achterliggende basis principe van een BIM model schematisch weer te geven. Aan de hand waarvan alle werkzaamheden te plaatsen zijn in het grotere geheel.
Tot slot eindig ik met de trieste mededeling, dat zo'n boekwerk met buro- c.q. projectafspraken toch belangrijk is. En wat mij betreft vooral als achtervang om broodnodige helderheid te geven in een projectteam.

dinsdag 16 oktober 2012

Slim tekenen - Levels

Levels in Revit
zegen of vloek
Vele modelleurs moesten in alle redelijkheid concluderen dat een Level een prima functionaliteit is, maar dat deze met mate gebruikt dient te worden. Redenen hiervoor waren en zijn:
1.            Wildgroei aan Levels door geen (nageleefde) afspraken over Level benamingen. 
2.            Geen mogelijkheid om te controleren of een Level in gebruik is. (als je Levels wilt opschonen) En voor de duidelijkheid: Een Level die verwijderd wordt, zorgt ervoor dat elementen die niet herplaatsbaar zijn zonder melding verwijderd worden. Zie een andere Post.
3.            Slecht gebruik van het bereik van Levels. Waardoor de Levels die zichtbaar zouden moeten zijn niet te vinden zijn.
4.            Nieuwe Levels die overal zichtbaar worden als ze worden aangemaakt in combinatie met een beperkte View Template mogelijkheid.
5.            Het niet kunnen maken van een overzicht van Levels in bijvoorbeeld een Level Schedule.
Niet genoemd maar wel mijn frustratie:
6.            Het eindeloos trekken aan (2D) Level uiteinden om een goede zichtbaarheid op de afdruk te krijgen.

Waarom wilden mensen dan toch zo graag Levels gebruiken? 
Wegen de nadelen op tegen de voordelen? Of zijn de nadelen al achterhaald?

vrijdag 12 oktober 2012

Slim tekenen – Spiegelbeeld en gespiegelde objecten


Slim tekenen – Spiegelbeeld en gespiegelde objecten

Gespiegeld of niet gespiegeld dat is de vraag
 
Bij het tekenen komt het vaak voor, dat elementen gespiegeld worden. Denk bijvoorbeeld aan kozijnen. Spiegelen van elementen is in werkelijkheid erg raar. Want iets is wat het is, en kan natuurlijk niet gespiegeld worden in de echte wereld. Werkend met de computer kan het wel en heeft het veel voordelen. Het spiegelbeeld en het origineel zijn vaak nog in ontwikkeling en hebben toch een relatie met elkaar. Ze zijn precies hetzelfde. Maar dan gespiegeld…
Ach, eigenlijk beseft iedereen dit wel. Het punt is alleen dat we op de een of andere manier willen kunnen zien, welke ‘normaal’ is en welke ‘gespiegeld’. En dit willen we vervolgens weergeven op tekening en baseren op het model. De een is dan bijvoorbeeld merk-A en de andere is dan merk-Asp. Hieronder een opsomming hoe je daar mee om gaat en wat voor methodes daarvoor zijn.

maandag 8 oktober 2012

Populaire berichten

Zoeken in deze blog