Slim tekenen – Spiegelbeeld en gespiegelde objecten
Gespiegeld of niet gespiegeld dat is de vraag |
Bij het tekenen komt het vaak voor, dat elementen
gespiegeld worden. Denk bijvoorbeeld aan kozijnen. Spiegelen van elementen is
in werkelijkheid erg raar. Want iets is wat het is, en kan natuurlijk niet
gespiegeld worden in de echte wereld. Werkend met de computer kan het wel en
heeft het veel voordelen. Het spiegelbeeld en het origineel zijn vaak nog in
ontwikkeling en hebben toch een relatie met elkaar. Ze zijn precies hetzelfde. Maar
dan gespiegeld…
Ach, eigenlijk beseft iedereen dit wel. Het punt is alleen dat we
op de een of andere manier willen kunnen zien, welke ‘normaal’ is en welke ‘gespiegeld’.
En dit willen we vervolgens weergeven op tekening en baseren op het model. De
een is dan bijvoorbeeld merk-A en de andere is dan merk-Asp. Hieronder een opsomming hoe je daar mee om gaat en wat voor methodes daarvoor zijn.In Autocad vond ik dit altijd erg lastig. Ik zette dan bijvoorbeeld in het Block een tekstje op een laag die op de plot uitstond. Als die tekst leesbaar was, bleek daaruit dat het Block ‘normaal’ was. En ook andersom. De merk teksten zetten we er vervolgens handmatig bij.
In Arkey was het al stukken beter. Arkey wist gewoon of
iets gespiegeld was of niet. Je kon daardoor in het Component een tekst opnemen en voegde daar een code aan toe. Die code zorgde dat een gespiegeld
Component een toevoeging kreeg aan de tekst. En andersom. Ideaal! Dit was ook
de reden dat we nooit meer merk losse tekstjes hoefden toe te voegen aan de tekening, want het stond
er al, en het was altijd goed. Om hierover meer te lezen
zie ArkNet2 – componenten – vMV kozijnverbetering.
Toen ik met Revit ging werken ging ik helaas direct 3
stappen terug in de ontwikkeling, want er was nog niks. Tegenwoordig zijn er meerdere Tools beschikbaar
om via de Revit API gespiegelde van niet gespiegelde objecten te kunnen onderscheiden.
Veel van die Tools kunnen ook direct een Parameter invullen. Vaak wordt hier de Instance Parameter "Comments" voor gebruikt.
Een andere methodiek is om van het normaal geplaatste object en van het
gespiegelde object, twee fysiek verschillende Types te maken. Dat gaat een tijdje goed
maar zal zeker veel fouten opgeleveren. Want het blijft een heidense klus om alle
elementen handmatig na te lopen. En dan vooral onder tijdsdruk, net voordat er geprint wordt. Beide mogelijkheden beperken overigens het gebruik van Groups aanzienlijk. Werken met gespiegelde Groups is trouwens überhaupt niet BIM. Als je om wat voor reden toch in Groups wil blijven werken, kan je overwegen om een aparte (herkenbare) Tag te maken die altijd een toevoeging geeft aan het merk, ten teken dat het element gespiegeld is. Dit is geen slecht idee, al is het meer pragmatisch dan BIM.
Waar ik het nog over wil hebben is hoe je aan een element
kan zien, dat die gespiegeld is.
Sommigen gebruiken daar de positie van het ‘Flip’ symbool symbool
voor. Deze moet dan bijvoorbeeld in kwadrant 1 of 3 staan voor ‘normaal’. En in
kwadrant 2 en 4 voor gespiegeld. Dat is een mogelijkheid. Al werkt het niet intuïtief.Zelf heb ik een geneste en shared Generic Model Family gemaakt die tekstueel aangeeft of zijn host gespiegeld is. In deze Generic Model Family is een Generic Annotation geplaatst die met zijn Host meedraait. De Generic Annotation heeft als eigenschap dat tekst geplaats altijd leesbaar blijft en dus niet spiegelt. Deze combinatie geeft het gewenst effect. Het is wel slim is om deze Shared Family een extra Visibility Parameter mee te geven, om hem in je hele project uit te kunnen zetten.
Shared Generic Model |
Bij dit alles blijft het belangrijk alles te controleren
voordat stukken de deur uitgaan.
Want Revit is in dit opzicht helaas minder BIM dan
bijvoorbeeld Arkey.
2 opmerkingen:
Dank voor dit artikel:
Het lukt het me om een soortgelijk symbool te maken, welke aangeeft of de host gespiegeld is of niet. Ook het meegeven van een visibility setting is geen probleem.
Wanneer ik dit symbool echter shared maak, dan geeft de host (in dit geval een deur family) een error bij het inladen (Shared annotations cannot be used in 3d model families).
Op zich geen probleem, alleen dient de gebruiker dan in de family tree het betreffende annotation symbool te selecteren en de visibility aan/uit te zetten.
Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb de tekst iets aangepast en aangevuld. Hopenlijk is het nu wat duidelijker. Ik nest een (keep text readable) Generic Annotation in een shared Generic Model en plaats deze combi in een Door of Window.
Een reactie posten