Wellicht heb ik met mijn vorige Post de suggestie gewekt, dat een tekenpakket de oplossing moet zijn van al je problemen. Dat is natuurlijk niet zo. Al is het wel terecht, dat we een zo optimaal mogelijk tekenpakket willen krijgen voor de (soms behoorlijke) investering. Vandaar de Post met aandachtspunten om over na te denken.
Nu we weer terug op de aarde zijn en de schade opnemen, kunnen we gaan nadenken over het tweaken van ons tekenpakket, gebaseerd op de wensen die we, naar aanleiding van mijn vorige Post, helder voor ogen hebben.
Voor kleine tweaks aan de Arkey kozijnen verwijs ik naar het ArkNet2 forum.
Voor een stap voor stap uitleg over hoe je een kozijn zou kunnen maken verwijs ik naar verschillende Post op de RevitLog. Bert van der Hoeven heeft nog veel meer en zeer duidelijk materiaal geschreven over allerlei aspecten van kozijnen. Laat je niet afleiden door het feit dat zijn Post geschreven zijn aan de hand van oudere Revit versies. De basis is echt niet veel veranderd. Daar hoef ik niet veel aan toe te voegen.
Verder verwijs ik nog naar een Post van Better Revit waarin hij enkele principieel verschillende soorten van aanpak beschrijft voor kozijnen.
In Revit kom je verschillende soorten kozijn opbouwen tegen die allemaal verschillende mogelijkheden en beperkingen hebben.
Posts tonen met het label kozijnen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label kozijnen. Alle posts tonen
vrijdag 8 februari 2013
vrijdag 1 februari 2013
Hoe beoordeel je de kwaliteit van een tekenpakket - Bouwbeurs
Volgende week van 4 t/m 9 februari is er de Bouwbeurs in Utrecht. De Bouw & ICT is vertegenwoordigd in 1 van de hallen, en zal door velen worden bezocht. Mensen die kijken naar nieuwe ontwikkelingen of hoe ander software pakketten verschillende zaken aanpakken.
Vandaag wil ik graag handvaten geven, om een eigen keuze te kunnen maken met betrekking tot een teken- of modelleerpakket. Want ik ben er stellig van overtuigd, dat wat voor de één een goede keuze is, voor de ander niet werkt. De vraag is dan ook op basis van welke criteria je een keuze zou moeten maken. Al besef ik ook dat 75 to 80% van onze bepaald wordt door een ‘goed gevoel’.
(Eigenlijk een gekke constatering . Is het dan toch niet zo koud in Delft zoals prof Van den Beukel suggereerde? Zijn techneuten ook maar gewone mensen, of zijn bouwkundigen gewoon geen techneuten? Hmm.. Wie had dat gedacht.)
Veel criteria liggen heus voor de hand, en zal ik daarom terzijde laten liggen: kosten, complexiteit, vernieuwing, ondersteuning etc.
Ik wil het graag gaan hebben over de inhoud. En dan met name de kozijnen. Wellicht komt het gek over, maar bij de beoordeling van een teken- of modelleerpakket kijk ik vooral naar de kozijnen. Mijn ervaring is, dat als deze goed werken en aansluiten bij je wensen (of zijn aan te passen naar je wensen) het met de rest wel goed komt.
Want natuurlijk kan je een fatsoenlijke DWG of (naar verhouding) fatsoenlijke IFC maken. Natuurlijk kan je makkelijk wanden, daken en vloeren en constructie tekenen. Natuurlijk kan je direct of indirect presentabele plaatjes maken. Natuurlijk kan je snel en makkelijk annoteren, wijzigen en opzetten van je tekeningen of modellen. En ja, je kan er ook mee rekenen.
Het venijn zit’m in het kozijn.
Waarom?
Nou omdat het makkelijker is een standaard huis te ontwerpen dan een standaard kozijn. Daarnaast is het kozijn en het omringende bouwkundige detail een bouwtechnisch complex onderwerp. Kijk je detailboekjes en rapporten er maar op na. Hoeveel van die details zijn niet gerelateerd aan kozijnen?
Al met al kan je van een goede IT programmeur niet verwachten dat hij al die facetten slim kan verwerken in een programma. Maar wij moeten wel deze 2 werelden combineren in ons teken- en modelleerwerk.
Tot zover de inleiding. Nu verder met het onderwerp.
Onderstaand een niet uitputtelijke lijst met aandachtspunten voor kozijnen. Deze punten zijn in meer of mindere mate belangrijk voor je bedrijf en de projecten waarmee je werkt. Je kan deze lijst ook hier downloaden.
Vandaag wil ik graag handvaten geven, om een eigen keuze te kunnen maken met betrekking tot een teken- of modelleerpakket. Want ik ben er stellig van overtuigd, dat wat voor de één een goede keuze is, voor de ander niet werkt. De vraag is dan ook op basis van welke criteria je een keuze zou moeten maken. Al besef ik ook dat 75 to 80% van onze bepaald wordt door een ‘goed gevoel’.
(Eigenlijk een gekke constatering . Is het dan toch niet zo koud in Delft zoals prof Van den Beukel suggereerde? Zijn techneuten ook maar gewone mensen, of zijn bouwkundigen gewoon geen techneuten? Hmm.. Wie had dat gedacht.)
Veel criteria liggen heus voor de hand, en zal ik daarom terzijde laten liggen: kosten, complexiteit, vernieuwing, ondersteuning etc.
Ik wil het graag gaan hebben over de inhoud. En dan met name de kozijnen. Wellicht komt het gek over, maar bij de beoordeling van een teken- of modelleerpakket kijk ik vooral naar de kozijnen. Mijn ervaring is, dat als deze goed werken en aansluiten bij je wensen (of zijn aan te passen naar je wensen) het met de rest wel goed komt.
Want natuurlijk kan je een fatsoenlijke DWG of (naar verhouding) fatsoenlijke IFC maken. Natuurlijk kan je makkelijk wanden, daken en vloeren en constructie tekenen. Natuurlijk kan je direct of indirect presentabele plaatjes maken. Natuurlijk kan je snel en makkelijk annoteren, wijzigen en opzetten van je tekeningen of modellen. En ja, je kan er ook mee rekenen.
Het venijn zit’m in het kozijn.
Waarom?
Nou omdat het makkelijker is een standaard huis te ontwerpen dan een standaard kozijn. Daarnaast is het kozijn en het omringende bouwkundige detail een bouwtechnisch complex onderwerp. Kijk je detailboekjes en rapporten er maar op na. Hoeveel van die details zijn niet gerelateerd aan kozijnen?
Al met al kan je van een goede IT programmeur niet verwachten dat hij al die facetten slim kan verwerken in een programma. Maar wij moeten wel deze 2 werelden combineren in ons teken- en modelleerwerk.
Tot zover de inleiding. Nu verder met het onderwerp.
Onderstaand een niet uitputtelijke lijst met aandachtspunten voor kozijnen. Deze punten zijn in meer of mindere mate belangrijk voor je bedrijf en de projecten waarmee je werkt. Je kan deze lijst ook hier downloaden.
Abonneren op:
Posts (Atom)
Populaire berichten
-
Hoe begin je te tekenen in en met Revit? Tekenen in Revit lijkt soms een behoorlijke puzzel alles heeft met elkaar te maken Vandaag...
-
Slim tekenen Metselwerk koppenmaat maatvoering KOPPENMAAT Bij deze, de aftrap met artikeltjes over slim tekenen. Ik begin met de koppe...
-
Based on some questions I received lately I would like to explain some things about the spreadsheet. First of all I did update the...
-
With this post I would like to share an Excel document , with which you can build the mapping tables that Revit can use when importing from,...
-
Iemand neemt de telefoon op en vraagt: "Hallo. Met wie spreek ik?" "U spreekt met Mij." "Grapjas! Mij wie?...
-
Hoe begin je te tekenen in en met Revit? Deel 2 - De Basis Tekenen in Revit Basis
-
Ik ben geen calculator. Maar welke hoeveelheden zijn er nou in Revit uit een eenvoudig modelletje te halen. Vandaag wil ik een paar eenvoudi...
-
Filters zijn handig. Zie ook het Revit 2014 project in de bijlage . met Filters kan je het uiterlijk van tekening beheren Revit kent ...
