Ik kwam erachter dat ik nog steeds geen melding had gemaakt van de DRS2.0.
Maar de RevitGG heeft deze versie onlangs vrij gegeven. De DRS2.0 is na inloggen te downloaden op hun site.
Dat er veel is gebeurt (en nog steeds gebeurt) rondom de DRS is duidelijk. Onder andere de nieuwe ontwikkelingen om van de DRS een stichting te gaan maken is een grote stap in de goeie richting.
Het vrijgeven van de DRS2.0 is weer een hele prestatie, waar alle Revit gebruikers nationaal, maar ook internationaal mee gediend zijn. Goed werk.
Je kan hier meer lezen over de DRS2.0
Posts tonen met het label RevitGG. Alle posts tonen
Posts tonen met het label RevitGG. Alle posts tonen
vrijdag 6 februari 2015
dinsdag 23 april 2013
RevitGG - nieuwe beta versie van de Dutch Revit Standard
Toch behoorlijk onder de indruk van de nieuwe beta versie van de Dutch Revit Standards van de RevitGG. Ik dacht even kijken… Blijkt dat ze weer een enorme stap hebben gezet. Mijn eerste indruk is dat het er heel gedegen en fundamenteel uitziet. Mijn complimenten
Besef wel dat dit een (hoewel uiterst zorgvuldig samengestelde beta versie is).
Bij het doorkijken kom je zo af en toe nog kleine puntjes tegen. Of zijn er zaken op het eerste gezicht niet helemaal duidelijk. En zoals bij elke standaard zal ook deze standaard op sommige punten iets kunnen ‘doorschieten’.
Vandaar dat alle Nederlandse Revit gebruikers nadrukkelijk uitgenodigd worden om deze (134,37 MB) te downloaden. En vervolgens behalve een terecht bedankje, ook 1 opbouwende opmerking aan de RevitGG door te geven. Wellicht voelt niet iedereen zich in staat om overal een zinnige mening over te hebben. Of is het allemaal wel erg veel informatie. Pak dan in ieder geval een klein stukje waar je wel wat van weet, of wat belangrijk voor je is.
Ik citeer:
Wilt u uw mening geven of reageren op de DRS? Dat kan via het forum op www.revitgg.nl/forum. Wilt u invloed uitoefenen op de DRS, erover meepraten of uw kennis actief delen? Dan nodigt de RevitGG u van harte uit om lid te worden en op de eerst volgende vergadering mee te doen. U kunt lid worden door hier een formulier te downloaden: http://www.revitgg.nl/index.php/leden.
Alle medewerkers van de RevitGG en met name genoemd Martijn de Riet, heel hartelijk bedankt voor dit knappe stuk werk.
- De DRS is gebaseerd op een structuur die beschreven is door Aaron Maller, Beck Architecture, VS.
- Er is veel aandacht besteed aan IFC(2x3 ?) uitwisseling. Hiervoor is samengewerkt met experts van Autodesk, Tekla en Archicad voor een zo gedegen mogelijk voorstel in de DRS Template.
- De Template sluit aan op de Rgd BIM norm v1.1 Met name de Sheets en gedeeltelijk de Model Family benaming.
- Er zijn bouwbesluit Schedules toegevoegd.
- Ze hebben internationale standaarden zo veel mogelijk verwerkt zoals: - mogen van mij wel worden toegevoegd aan de zip-file -
- De ANZRS (Australian New Zealand Revit Standards)
- NBL-UK (National BIM Library United Kingdom)
- En er is een uitgebreide documentatie bijgevoegd – al is die nog niet compleet -
- Dit beantwoord meteen een vraag op hun forum naar aanleiding van de vorige beta versie.
- In de documentatie wordt ook het een en ander verduidelijkt over naamgeving afspraken die de Best Practice zullen gaan aanvullen. Het lijkt me zinnig deze eerst even door te scrollen, dan weet je in ieder geval wat je kan verachten in de DRS Template zelf.
- View benamingen, bijbehorende Browser Organization en Sheets gebaseerd op de SLAC methode (ISO1046) (getyped en wel)
- Ik citeer: De keuze voor deze methode is puur gebaseerd op de beschikbaarheid van open, gedocumenteerde conventies. De SLAC-methode is de enige methode die in een (ISO)norm is vastgelegd en daarmee ideaal voor toepassing omdat het geen “eigen verzinsel” is die per definitie open staat voor debat. Desalniettemin begrijpt de RGG dat het onderdeel naamgeving van views en sheet zeer bureau gebonden is. Het staat gebruikers dan ook vrij om hiervan af te wijken. Wel wil de RGG erop wijzen dat de SLAC-methode, hoewel op het oog zeer ontoegankelijk, een makkelijke, gestructureerde werkwijze tot gevolg heeft waarbij ook derden zeer eenvoudig hun weg vinden in de enorme hoeveelheid Views die een project kan genereren.
- Ten slotte is er ook veel aandacht besteed aan Revit MEP en Revit Structure gebruikers met Families en Schedules.
- En oh ja er zit ook nog een standaard (opbouw van een) kozijn bij.
Besef wel dat dit een (hoewel uiterst zorgvuldig samengestelde beta versie is).
Bij het doorkijken kom je zo af en toe nog kleine puntjes tegen. Of zijn er zaken op het eerste gezicht niet helemaal duidelijk. En zoals bij elke standaard zal ook deze standaard op sommige punten iets kunnen ‘doorschieten’.
Vandaar dat alle Nederlandse Revit gebruikers nadrukkelijk uitgenodigd worden om deze (134,37 MB) te downloaden. En vervolgens behalve een terecht bedankje, ook 1 opbouwende opmerking aan de RevitGG door te geven. Wellicht voelt niet iedereen zich in staat om overal een zinnige mening over te hebben. Of is het allemaal wel erg veel informatie. Pak dan in ieder geval een klein stukje waar je wel wat van weet, of wat belangrijk voor je is.
Ik citeer:
Wilt u uw mening geven of reageren op de DRS? Dat kan via het forum op www.revitgg.nl/forum. Wilt u invloed uitoefenen op de DRS, erover meepraten of uw kennis actief delen? Dan nodigt de RevitGG u van harte uit om lid te worden en op de eerst volgende vergadering mee te doen. U kunt lid worden door hier een formulier te downloaden: http://www.revitgg.nl/index.php/leden.
Alle medewerkers van de RevitGG en met name genoemd Martijn de Riet, heel hartelijk bedankt voor dit knappe stuk werk.
vrijdag 5 april 2013
Reference Planes in een Revit Family
Bij het maken van een Revit Family is het belangrijk het
‘Bone Muscle Skin’ principe te hanteren.
De Bone slaat op Reference Planes (3D vlak) en de Reference Lines (lijn met start en een richting) De Muscle slaat op het onderling maatvoeren van de Reference Planes en Reference Lines. Deze maatvoering kan worden voorzien van ‘Label’ die de Family Parametrisch maakt. En ten slotte de Skin dat is de Geometry die met een Constrain aan de Reference Planes en Reference Lines vastgemaakt wordt.
De Bone slaat op Reference Planes (3D vlak) en de Reference Lines (lijn met start en een richting) De Muscle slaat op het onderling maatvoeren van de Reference Planes en Reference Lines. Deze maatvoering kan worden voorzien van ‘Label’ die de Family Parametrisch maakt. En ten slotte de Skin dat is de Geometry die met een Constrain aan de Reference Planes en Reference Lines vastgemaakt wordt.
Vandaag iets meer over de eigenschappen van deze ruggengraat
van een goede Revit Family de Reference Plane. En dan met name de eigenschap Is Reference. Voor
wie geen zin heeft om te lezen kan ook direct door naar een Youtube filmpje van RevitOped
over de eigenschap Is Reference van een Reference Plane.
![]() |
| Reference Plane |
Abonneren op:
Posts (Atom)
Populaire berichten
-
Hoe begin je te tekenen in en met Revit? Tekenen in Revit lijkt soms een behoorlijke puzzel alles heeft met elkaar te maken Vandaag...
-
Slim tekenen Metselwerk koppenmaat maatvoering KOPPENMAAT Bij deze, de aftrap met artikeltjes over slim tekenen. Ik begin met de koppe...
-
Based on some questions I received lately I would like to explain some things about the spreadsheet. First of all I did update the...
-
With this post I would like to share an Excel document , with which you can build the mapping tables that Revit can use when importing from,...
-
Iemand neemt de telefoon op en vraagt: "Hallo. Met wie spreek ik?" "U spreekt met Mij." "Grapjas! Mij wie?...
-
Hoe begin je te tekenen in en met Revit? Deel 2 - De Basis Tekenen in Revit Basis
-
Ik ben geen calculator. Maar welke hoeveelheden zijn er nou in Revit uit een eenvoudig modelletje te halen. Vandaag wil ik een paar eenvoudi...
-
Filters zijn handig. Zie ook het Revit 2014 project in de bijlage . met Filters kan je het uiterlijk van tekening beheren Revit kent ...


