Pagina's op IkLeerBIM

Posts tonen met het label methodiek. Alle posts tonen
Posts tonen met het label methodiek. Alle posts tonen

vrijdag 18 januari 2013

BIM - de stand van zaken


My dear Frodo, you asked me once if I had told you everything there was to know about my adventures. Well, I can honestly say I've told you the truth, I may not have told you all of it...

Vandaag en gisteren probeerde ik weer wat bij te lezen. Mijn Inbox en RRS Reader begonnen al weer aardig vol te lopen. Wat mij op dit moment bezig houd, is de spanning tussen wat we met de BIM-ontwikkelingen willen bereiken tegenover de technische, organisatorische en juridische beperkingen die we ervaren.

Bijvoorbeeld:
Op dit moment is er een discussies opgestart op LinkedIn over het wel of niet bestaan van een centraal BIM model en de positie van IFC hierin. Deze discussie is gerelateerd aan een verhaal van Leon van Berlo voor de Amerikaanse AIA. Zelf bekruipt me het gevoel dat zijn verhaal wat eenzijdig en gekleurd is. Alhoewel hij zeker een scherpe analyse van de huidige praktijk neerzet. Hier moet absoluut wat mee gedaan worden. Maar persoonlijk zie ik IFC nog steeds als een grote Smaug (om maar in het beeld van The Hobbit te blijven) die maar moeilijk klein te krijgen is. In potentie is het er allemaal wel. Maar het IS er nog niet.
Verder las ik een heel goed stuk van Antony McPhee van Practical BIM. In de Post behandeld hij verschillende manieren van samen samenwerken rond een BIM model. Ook hij komt tot de conclusie dat er nog steeds geen Ei van Columbus is. Aan alle samenwerkingsmodellen hangen nadelen, of ze behoeven andere c.q. sterk verbeterde ICT tools.
De minst slechte en haalbare oplossing lijkt me, dat werk gedaan wordt waar de verantwoordelijkheid ook het sterkst gevoeld wordt. En dat veranderd gewoon door de tijd. Het is daarmee een hybribe oplossing. Waarom zou een architect niet tijdens het hele ontwerp proces het model tekenen en beheren. Ze worden dan ondersteund door de technische specialisten. En pas als het ontwerp grotendeels 'klaar' is, kan het model op een voor dat project geëigende manier overgaan naar de verschillende technisch specialisten.
Tot dit overgangsmoment bestaat inderdaad een groot deel van de BIM informatie dus nog niet. En dat is ook niet gek, want die aanvullende BIM informatie wordt pas relevant wanneer er een akkoord is op het gebouw ontwerp. En dit gebouw ontwerp is uiteindelijk de drager is van al deze techniek en het antwoord  op de vraag van de opdrachtgever.
Na dit overgangsmoment passen de technisch specialisten hun reeds bedachte schema's in het model in. En stemmen dan pas het gedetailleerdere werk-BIM in detail op elkaar af. In detail afstemmen, want de grote volumes zijn allang bekend en opgenomen in het ontwerp-BIM. In deze afrondende fase kan de architect zijn ontwerp fijn slijpen met kleuren en afwerkingen. Het belangrijkste is dat de hele bouwstroom van grof naar fijn en relevant blijft werken! Want voor alles is een juiste tijd en juiste wijze.

De constatering dat we met elkaar nog niet zijn waar we willen zijn is geen vrolijke.
Maar ik moet toch ook denken aan waar we vandaan zijn gekomen. Nog niet zo heel lang geleden was het een heidens karwei om een doorsnede of gevel te genereren met bijvoorbeeld Speedikon. Nu doe je echt niet meer mee, als dit genereren niet realtime gebeurt. Het internet, de hardware en ICT programma’s zijn enorm verbeterd. Dus ja sommige dingen zijn nog een droom. Maar hoe lang zou het nog duren?
Vanuit historisch oogpunt gezien zijn de tekentafels vervangen door tekenprogramma’s. Daar kon je namelijk sneller en nauwkeuriger mee werken en wijzigen. Deze tekenprogramma’s werden slimmer en er kon langzamerhand mee gerekend worden. Ook vervaagde het 2D tekenwerk voor 3D modelleerwerk.
Nu is het nog steeds de praktijk dat we moeten leren denken en werken zoals bijvoorbeeld Revit het wil. In de toekomst zal dit toch langzaam moeten gaan veranderen. Zodat programma’s een antwoord gaan geven op onze vragen en relaties leggen die er in werkelijkheid ook zijn. Niet alleen interactie tussen mensen en bedrijven. Maar vooral slimme realtime interactie tussen BIM onderdelen onderling.
In de tussentijd ga ik me nog maar eens verder verdiepen in de juridische en organisatorische mogelijkheden van het nu.

So…
I'm looking for someone to share in an adventure

dinsdag 16 oktober 2012

Slim tekenen - Levels

Levels in Revit
zegen of vloek
Vele modelleurs moesten in alle redelijkheid concluderen dat een Level een prima functionaliteit is, maar dat deze met mate gebruikt dient te worden. Redenen hiervoor waren en zijn:
1.            Wildgroei aan Levels door geen (nageleefde) afspraken over Level benamingen. 
2.            Geen mogelijkheid om te controleren of een Level in gebruik is. (als je Levels wilt opschonen) En voor de duidelijkheid: Een Level die verwijderd wordt, zorgt ervoor dat elementen die niet herplaatsbaar zijn zonder melding verwijderd worden. Zie een andere Post.
3.            Slecht gebruik van het bereik van Levels. Waardoor de Levels die zichtbaar zouden moeten zijn niet te vinden zijn.
4.            Nieuwe Levels die overal zichtbaar worden als ze worden aangemaakt in combinatie met een beperkte View Template mogelijkheid.
5.            Het niet kunnen maken van een overzicht van Levels in bijvoorbeeld een Level Schedule.
Niet genoemd maar wel mijn frustratie:
6.            Het eindeloos trekken aan (2D) Level uiteinden om een goede zichtbaarheid op de afdruk te krijgen.

Waarom wilden mensen dan toch zo graag Levels gebruiken? 
Wegen de nadelen op tegen de voordelen? Of zijn de nadelen al achterhaald?

vrijdag 12 oktober 2012

maandag 8 oktober 2012

Tekenen in en met Revit? - Basis

Hoe begin je te tekenen in en met Revit?
Deel 2 - De Basis

Tekenen in Revit
Basis

Tekenen in en met Revit? - Gevorderd

Hoe begin je te tekenen in en met Revit?
Deel 3 - Gevorderd
Tekenen in Revit
Gevorderd
 

Tekenen in en met Revit? - Geavanceerd

Hoe begin je te tekenen in en met Revit?
Deel 4 - Geavanceerd
Tekenen in Revit
Geavanceerd

Hoe begin je te tekenen in en met Revit?

Hoe begin je te tekenen in en met Revit?

Tekenen in Revit
lijkt soms een behoorlijke puzzel
alles heeft met elkaar te maken

Vandaag was weer zo’n dag dat ik ergens tussen de 25% en 50% van mijn tijd bezig ben geweest om beginnende collega’s te assisteren met het tekenen in Revit. Volgens sommige verkopers is het tekenen in Revit een fluitje van een cent. Helaas is mijn ervaring anders. Veel ervaren tekenaars voelen zich totaal hulpeloos en het kost een hoop moeite om enthousiast te blijven. Reden te meer om eens onder woorden te brengen wat je in het begin wel of juist niet moet doen in Revit. En hoe begin je eigenlijk?

Populaire berichten

Zoeken in deze blog