Pagina's op IkLeerBIM

donderdag 28 februari 2013

TIP - 0-punt vinden in een Revit 2D family

Vandaag geen hoogdravende tip maar het kan van pas komen.


Verschoven Geometrie in een 2D Family
Om een entreepijl te plaatsen in een situatie tekening gebruikte ik laatst een Generic Annotation uit onze bibliotheek. Tot mijn verbazing was er wat vreemds mee aan de hand. Als ik de entreepijl selecteerde zat de  dubbele ‘move’ pijl (hoe moet je die eigenlijk noemen?) op een behoorlijke afstand van de entreepijl af. Toen ik de Generic Annotation Family opende bleek het niet te liggen aan veel te grote Reference Planes. En ook niet aan Reference Planes in de Nested en Shared Family die erin zat. Het bleek dat iemand de hele inhoud van de Generic Annotation met Unpinned Reference Planes en al, enorm had verplaatst! Ik kan geen reden bedenken waarom. Maar ik wilde de Family wel weer goed hebben.

 
Nou zit er een fundamenteel verschil tussen een 2D en een 3D Family. Behalve de voor de hand liggende verschillen kan je bij een 3D Family het 0-punt min of meer forceren door 2 Reference Planes de eigenschap Defines Origin mee te geven (bij Beams werkt dit niet helemaal). Bij een 2D Family zoals, Tags, Labels, Symbols, Level Heads etc. en de Generic Annotation werkt dit niet. Reference Planes hebben wel de eigenschap Defines Origin. Maar de Family reageert daar niet op…
Deze heeft namelijk een geheimzinnig bijna ontraceerbaar 0-punt dat altijd blijft zitten waar het zit. Als de hele inhoud verschoven is zul je iets slims moeten verzinnen. Een manier om dit op te lossen is om een DWG te importeren Origin to Origin. In mijn geval heb ik een kale DWG gebruikt met op het 0,0 punt in de DWG een kruis.


 
Na de DWG te hebben geiimporteerd kon ik de geometrie weer terugzetten en in het Project laden. Daar bleek de Generic Annotation weer te werken als verwacht, en kon ik die nacht weer rustig slapen.
 


Geen opmerkingen:

Populaire berichten

Zoeken in deze blog