Pagina's op IkLeerBIM

maandag 18 februari 2013

Levels in een Linked Group

Vandaag weer wat nieuws geleerd.

Een project wat al gedeeltelijk was gemodelleerd op basis van een oude Project Template gingen we weer oppakken. Maar inmiddels is de Project Template enorm verbeterd, en volledig afgestemd op Revit 2013. Daarom zat ik een beetje in dubio of we verder moesten gaan met het project op basis van de oude Template. Of dat we een poging zouden moeten wagen, om het BIM model over te hevelen naar de nieuwe Project Template. En zo ja, hoe we dat dan wilden gaan doen.
Zaken die de afweging eenvoudiger maakten, was het feit dat er bijna geen enkele Annotatie in het oude BIM model zat. En daarnaast zouden we al de BIM informatie gaan gebruiken voor een bestaande situatie. Een groot gedeelte zou zelfs ‘Demolished’ worden.


Een mogelijkheid was om alle instellingen via Transfer Project Standards over te hevelen. Vervolgens via een Schedule alle View Templates in te stellen. Ook dienen er tal van Drafting Views en Schedules gekopieerd te worden. Dit geldt ook voor Families. Ander zaken moeten handmatig nagelopen te worden zoals de Scope Box die we aan bijna alle Views hangen. Levels moeten ook een ander Type hebben. En waarschijnlijk ben ik dan nog steeds zaken vergeten, die hopelijk later niet van belang zijn.


Ik heb daar dus niet voor gekozen. Maar heb al de Model informatie in een Group gestopt, samen met de Grids. Ook heb ik voor de zekerheid Levels toegevoegd. Van de Group heb ik een Link gemaakt. Toen ik de Link als bestand opende bleek, dat er behalve de geselecteerde Levels ook 2 niet geselecteerd Levels in zaten (ik had de toegevoegde Levels van te voren een nieuwe naam gegeven, behalve deze 2 dus). Het leek erop alsof Revit zelf gebruikte Levels had toegevoegd.
Na een kort onderzoek bleek dat Revit inderdaad zelf alle gebruikte Levels herkend en toevoegt aan de Linked Group. Of dit echt voor alle Revit Categorieën ben ik niet nagaan. Maar dit lijkt wel een hele interessante manier om te controleren of Levels in gebruik zijn of niet! Revit reageerde bij mijn snelle test in ieder geval op Walls, Beams, Floors, en Stairs.

De Linked Group die een nieuw Project was geworden kon ik makkelijk met Link Revit importeren in een schoon Project. Daarna heb ik de Revit Link via Bind definitief in mijn nieuwe Project ingevoegd. Revit vraagt dan of ik behalve de Model informatie ook de Levels en Annotatie wil toevoegen. En dat wilde ik graag. Waar nodig veranderd Revit de geïmporteerde informatie naar die versie die al in het Project aanwezig is.

Purge Level Types
 Om het uiterlijk van de Levels te beheren maak ik meerdere Types aan voor Levels. Hiermee beïnvloed ik bijvoorbeeld de positie van de Level Symbol. Zo zorg ik dat deze maatpijlen en tekst niet door elkaar heen komen te staan.
Helaas was ik iets te enthousiast en wilde ik weer enkele Types gaan verwijderen. Dat bleek niet zomaar te gaan. De enige manier die ik vond, was om het Project te Purgen. Helemaal verstopt onder Families, Annotation Symbol en Level stonden de Level Types die niet gebruikt waren.

Vanzelfsprekend koste het wat tijd om het om te zetten (al valt het eigenlijk ook wel weer mee).
Maar we kunnen nu in ieder geval met een schone lei verder. En het truckje met die Levels in een Linked Group moeten we zeker onthouden.

Geen opmerkingen:

Populaire berichten

Zoeken in deze blog