Pagina's op IkLeerBIM

maandag 22 april 2013

Stand - enkele beoordeelde verschillen tussen Revit 2013 en 2014

Graag wil ik een lijstje te gaan bijhouden met wijzigingen die ik ben tegengekomen in de nieuwe Revit 2014. Ook probeer ik er voor mijzelf kort enkele opmerkingen / gedachten bij te zetten. Bij het schrijven van deze eerste aanzet kwam ik ook wat zaken tegen die me nog niet eerder waren opgevallen. Maar voor mij de moeite van het noemen waard zijn

Om te beginnen is het wat lastig om de 2013 en de 2014 versies met elkaar te kunnen vergelijken, omdat de 2013 Viewer niet meer wil starten nu ik de 2014 Trail heb gestart (blijkbaar ook zonder te beseffen en direct op de dag dat Revit werd geïnstalleerd).  Tja. Ehm. Graag had ik een bijdrage willen leveren aan de kennis omtrent dit vernieuwde product. Maar om onbekende reden gaat deze vlieger dus niet helemaal meer op zoals ik dat in gedachten had.
Omdat ik toch wel wil beginnen, besluit ik bij deze, dat deze Post maar een interactieve post wordt, die ik gaandeweg wil gaan aanvullen en wijzigen. Bij deze dus.

Voor de wijzigingen in hoofdlijnen verwijs ik naar mijn andere post over de nieuwe Revit 2014.
  1. De projectbrowser is enigszins veranderd. De Views en de Sheets zijn nu afzonderlijk in te regelen. Gevoelsmatig een verbetering. Wel is de ‘bug’ nog steeds aanwezig, die ervoor zorgt dat Dependent Views niet worden weg gefilterd, wanneer alleen Views zonder een ingevulde Sheet Name in de Views list zichtbaar mogen zijn. Dit is een manier om ‘werk’ en ‘plot’ Views op een natuurlijke manier van elkaar te kunnen scheiden. (zie ook het AEC UK BIM Protocol voor Revit) Bij mij was dit Filter al voorgeïnstalleerd als ‘NIET OPKADERS’.
  2. Gevoelsmatig lijkt Revit sneller geworden. Al is dit erg subjectief en zal het wel snel wennen… Want het blijft helaas een loodzwaar programma.
  3. De uitgebreidere opties om een element in een Schedule op te kunnen nemen zijn erg fijn. Je kan nu Grids en Levels opnemen en in een Schedule wijzigen. Hiermee heb je ook een manier om Levels die 'verdwenen' zijn weer te kunnen selecteren. Jammer trouwens dat de dubbelklik op een kolomscheiding er niet voor zorgt dat die kolombreedte zich aanpast aan de inhoud.
  4. Temporary View Properties zijn een goede wijziging. In 2013 zette ik vaak de View Template even op None, maar dit is beter. Al lijkt de functie wel wat trager dan je zou verwachten.
Enkele zaken met wat voor en nadelen zijn er zeker. Sommigen moet je echt even aan wennen.
  1. De selectie instellingen zijn zeker iets om aan te wennen. Vooralsnog heb ik alleen Select Pinned Elements (hoe moet je die anders selecteren?) aangezet. De ervaring zal wel leren wat dat waard is. Ik ben ook benieuwd naar Select bij Face voor Attach Top in een Reflected Ceiling Plan? Maar vooralsnog houd ik het toch op een Levels om de hoogte van een wand te bepalen. Wat mij betreft mag het dan ook wel een onderdeel zijn van een View Template. Bij de installatie in een bedrijf zou je gebruik kunnen maken van de mogelijkheid deze zaken in de Revit.ini vast te leggen.
  2. De gecombineerde Projectbrowser en de Properties is even wennen. Voor veel Desktop werkplekken zal het niet veel betekenen. Maar voor thuis of op een kleiner scherm is het wel aardig. In de volgende versie wel graag wat interactiever reageren op het wel of niet geselecteerd zijn van een element. Gek genoeg heb ik ook even uitgeprobeerd of de Type Properties ook altijd aan konden staan. Maar nee. Dat was vast een gek idee van mij.
  3. RevitOped heeft al wat een waarschuwing gegeven met betrekking tot de opmaak van Schedules. De breedte van de kolommen in de Schedule is tevens de breedte van de kolommen op je Sheet. Dit is niet zoals het was. En als je niet oplet, wijzig je zaken op Sheets die je niet ziet... Verder kan je nog steeds geen voorwaardelijke opmaak koppelen aan een 'lege' Parameter die gevuld zou moeten zijn.
Enkele zaken waarvan ik (nog) niet weet of het nieuw is:
  1. Wat ik niet weet of het nieuw is, is de mogelijkheid om in een Annotatie Familie ,een Cirkel of deel van een Cirkel te egaal te kunnen vullen, middels een Yes/No vinkje. Bij een Partial Ellipse werkt het overigens niet.
  2. De Material Browser is natuurlijk behoorlijk vernieuwd en dat is zeker een verbetering. Wat mij nu (pas) opviel was de mogelijkheid om te filteren op gebruikte of juist ongebruikte materialen. En de mogelijkheid om dit combineren met de "Class" van een Material. Waarschijnlijk bestond dit al. Ook prettig is het 'Shared handje' dat aangeeft of een Asset door meerdere materialen gebruikt wordt of niet. Je weet dan alleen niet welke Materials dat zijn... maar je kan dan wel kiezen voor een Duplicate als je twijfelt. De 'By Category' knop is een beetje verstopt als Icoon. Maar is wel vindbaar.
Zaken om eens verder uit te zoeken zijn bijvoorbeeld:
  1. RevitOpEd beschrijft een leuke tweak in de nieuwe Sample Files. Hierbij werd de URL parameter van (bijvoorbeeld) een Generic Model Family gebruikt om een modelleur van externe informatiebronnen te voorzien. Zowel lokaal (directory / file) als op het internet. Het is niet helemaal nieuw maar wel een functionaliteit om eens verder over na te denken.
  2. De Lookup Tables kunnen een interessante of juist bug gevoelige optie zijn die of nieuw is, of mij nog niet is opgevallen in Revit Architecture.
Vreemd:
  1. Voor zover ik weet heb ik geen Auto Section Box voor Revit 2014 geïnstalleerd. Maar hij staat wel bij Add-Ins. Overigens prima functie die ik iedereen kan aanraden. 

Geen opmerkingen:

Populaire berichten

Zoeken in deze blog