Pagina's op IkLeerBIM

maandag 3 december 2012

Wall Finish - graag een nieuwe Revit Category!

Aangezien het bijna Sinterklaas is heb ik ook een Revit wens.


Ik heb er eens over nagedacht. En het lijkt me dat Revit best een nieuwe Category kan gebruiken namelijk de wandafwerking. Bij deze dus..

Reden voor deze wens is dat de huidige mogelijkheden voor wandafwerking op z’n minst gezegd beperkt zijn. Je kan natuurlijk gebruik maken van Roombook extension. Of je gaat de afwerkingen echt tekenen als onderdeel van de wand. Eventueel met Stacked Walls of een combinaties met Paint en Split Face etc. Zelf maak ik graag gebruik van de Wall Finish Parameter in combinatie met een Color Scheme en losse lijnen. Je kan ook slimme MEP Wall Based Families gebruiken.
Maar laten we eerlijk zijn. Het moet toch makkelijker en toegankelijker kunnen. Zowel wat betreft: de 3D weergave (inclusief dagkanten, plinten en kopse zijden), de 2D weergave (waar zit wat), als echte hoeveelheden (10cm doorzetten boven het plafond etc.) in een Schedule.

Vandaar (en ik maak een sprong) mijn wens voor nieuwe Category.
Een Revit Category heeft namelijk specifieke karakteristieken en doel.
En dat is ook zo bij wandafwerkingen. Ik zal het eens uitleggen.

Een wandafwerking is in basis een ruimte afwerking. Vandaar dat je wandafwerking ook als parameter aan een ruimte kan hangen en vervolgens met een Color Scheme (gedeeltelijk) zichtbaar kan maken. In het begin is de wandafwerking keuze nog globaal. Bijvoorbeeld tegelwerk, spuitwerk en scanbehang. En pas later wordt deze keuze verder gespecificeerd. Naar bijvoorbeeld kleur, patroon en eventueel afmeting. Dit zou je voor een behoorlijk deel ‘op afstand’ kunnen doen. Alleen de uitzonderingen hoeven dan nog te worden aangegeven. Daar zit dus een grote beperking. Die uitzonderingen zijn losse ‘niet BIM’ elementen. En daar willen we juist vanaf.


Verder heeft wandafwerking de eigenschap te hangen aan een wand en die wand helemaal te volgen. Dus incusief openingen en uiteinden. Vandaar dat je wandafwerking kan opnemen in een wand. Je kan hier aangeven of de afwerking ‘Wrap’ mogelijkheden heeft bij een wandopening of bij een wand beëindiging . Ook kan ja aan de Wall een Sweep meegeven. Bijvoorbeeld voor een vloer- of plafondplint. (Deze heeft geen automatische Wrap mogelijkheden helaas. Ik weet ook niet waarom.)
Toch is het een beperkte mogelijkheid om de wandafwerking in de wand op te nemen. In het ergste geval moet je een grote Matrix aan Types aanmaken. Namelijk van al je binnenwanden in combinatie met al de mogelijke wandafwerkingen. En daarna zul je in de plattegrond veel doorlopende wanden moeten knippen en een ander Type moeten geven. Niet helemaal waar je op zit te wachten en ook niet helemaal de werkelijkheid. Want een wandafwerking staat (grotendeels) los van de achterliggende wand. Sterker nog: Die zou zelfs uitwisselbaar moeten zijn!
Dan heb ik het nog niet gehad over kolommen en andere objecten die een afwerking behoeven.


Al met al genoeg reden voor een nieuwe Revit Category!
We hebben een element nodig die in de ruimte door middel van parameters bepaald wordt. Zoals je bijvoorbeeld een Railing kiest bij/aan een trap. Dat element heeft een opbouw als van een wand: dikte, hoogte op te geven met Levels en Offsets (ten opzichte van vloer / plafond/bovenkant van de Host wand), Sweeps (die ook ‘Wrap –baar’ zijn en natuurlijk te rapporteren in een Schedule)
Verder moet de contour van de ruimte een Path zijn. Een Path die het verschil snapt tussen een Wall en een Room Separation Line. Maar ook te wijzigen voor bijvoorbeeld kolommen en kleine aanpassingen. Verder bestaat een Path uit lijnen die afzonderlijk zijn te selecteren. En op die manier kan wandafwerking keuze 1 veranderd worden in wandafwerking keuze 2. Dan kan je later in een Schedule wandafwerking keuze 1 en 2 weer specificeren.


Nou dit was mijn wensenlijst voor dit jaar. Hopelijk ben ik braaf geweest.
En anders ga ik met alle liefde mee naar Spanje mits mijn gezinnetje mee mag.

 

Geen opmerkingen:

Populaire berichten

Zoeken in deze blog