Pagina's op IkLeerBIM

dinsdag 6 november 2012

Full Navigation Wheel

Nieuwe knopjes..

Navigation Wheel
Gisteren was ik de lijst met onderwerpen voor het Open Doors Revit examen eens aan het doornemen. Ik was vooral benieuwd naar onderdelen die ik niet af nauwelijks gebruik en nog wat wilde ophalen. Hier kwam ik bij camera’s het Navigation Wheel (Shift+W) tegen. De reden was dat ik zelden of nooit een perspectief maak. En wat betreft het Navigation Wheel.. Ik wist dat die bestond en vond het vooral hinderlijk dat die aan mijn cursor blijft hangen dus heb hem daarom nog nooit ingeschakeld of gebruikt. Maar dat bleek niet terecht.



Het is eigenlijk een bijzonder handige functie. Vooral als je in een perspectief zit. Je kan ‘lopen’. Of je standpunt hoger of lager maken. Je kan het centrum opnieuw bepalen. Of rondom om je heen kijken.
De enige manier om de camera instellingen aan te passen die ik tot nu toe kende, was om het ‘kader’, dat wil zeggen de camera, aan te klikken. En dan met Ctrl+TAB-en naar een plattegrond te gaan om de camera instellingen aan te passen.
Dat is ook de manier om een eventuele Section Box van het perspectief aan te passen.

Ook kan je met dit Navigation Wheel makkelijk terug naar specifiek vorige beeldscherm instelling. Bijvoorbeeld als het veranderde perspectief toch niet goed blijkt te zijn. Deze Previous Pan/Zoom mogelijkheid bleek trouwens bij de 2D Views ook gewoon aanwezig te zijn.
Al met al best een leuke vondst. Zeker als je wel af en toe een perspectief moet maken.


Geen opmerkingen:

Populaire berichten

Zoeken in deze blog