Pagina's op IkLeerBIM

woensdag 16 april 2014

Gelezen - Revit 2015 New Features Playlist - WhatRevitWants

Er kwam net een Tweet voorbij van Luke Johnson van What Revit Wants.
Hij heeft een leuke playlist verzameld over de nieuwe features in Revit 2015.
http://goo.gl/6azkpb

vrijdag 11 april 2014

BIMende leveranciers

Er zijn steeds meer leveranciers die voor hun producten een BIM object aanmaken. Deze bieden ze vervolgens aan om mee verder te kunnen werken in een BIM model. Dit is een goede ontwikkeling. Als gebruiker krijgen we dan ook met enige regelmaat de vraag om te reageren op de aangeboden BIM objecten. Ook dit is prima. Het mes snijd dan aan alle kanten.

De meeste leveranciers proberen hun objecten te laten voldoen aan 'standaarden'. Ook dit is in basis goed. Maar er zijn wereldwijd meerdere standaarden. Ook zijn er meerdere gratis of betaalde bibliotheken. Hierdoor wordt het uiteindelijk toch nog rommelig en onoverzichtelijk voor de leveranciers maar ook voor een gebruiker. Persoonlijk denk ik dat we in de toekomst echt toe moeten naar een software onafhankelijke omgeving, waar elke software de voor hem relevante informatie uit zou moeten kunnen halen... Klinkt als IFC.

Zijn er wat algemene waarheden te formuleren waar deze BIM objecten in Revit aan moeten voldoen? Een soort van 'altijd goed' oplossing. Zonder dat we weer een nieuw boekwerk gaan schrijven.
Wat heb ik nodig? En hoe maak ik mijn keuze?
 Aandachtspunten voor goede BIM objecten in Revit voor leveranciers zijn o.a.:
  1. De hoeveelheid eigen Shared Parameters die projecten (enorm) vervuilen. Dit geld zeker voor System Families die beperkte mogelijkheid hebben voor eigen (niet Shared) Parameters. (actiepunt voor Autodesk) Beter lijkt het, om alleen gebruik te maken van de System Parameters / of de eigen materialen met hun System Parameters. Dit zou je beperkt kunnen aanvullen met (land)eigen parameters. Vaak opgezet door een gebruikersgroep van specialisten. In Nederland is dat de RevitGG. Maar denk ook aan ook IFC parameters! aangezien dit een product overstijgende standaard is.

    Uiteindelijk zal blijken dat al deze mogelijkheden niet voldoende zijn om alles vast te leggen wat een leverancier vast wil (of moet) leggen. Een voor de hand liggende oplossing is dan, om een link toe te voegen naar online documentatie voor alle overige eigenschappen. Denk aan rapporten, voorwaarden, richtlijnen etc. Deze links kan je als leverancier ook gedurende het proces blijven aanvullen / verbeteren.
    Daarop voortbordurend zouden we als gebruikers en leveranciers beter kunnen investeren in een eenvoudige tool die bijhoud of deze online documenten al zijn geraadpleegd of zelfs gewijzigd zijn. Wellicht kunnen in de toekomst bepaalde eigenschappen van de bibliotheekelementen worden bijgewerkt met de laatste online gegevens.
  2. Goed gebruik van Revit Categorieën. Bijvoorbeeld niet alles als een Generic Model aanleveren. (komt helaas voor)
  3. Niet te gedetailleerde/te zware objecten aanmaken. Dit is echt een valkuil. Want natuurlijk wil een bedrijf laten zien wat die kan. En ook het unieke van zijn eigen product onder de aandacht brengen. Besef dat een te gedetailleerd model vaak contra productief werkt. Maak onderscheid tussen gedetailleerde 2D info en schematische 3D info.

    Het echte verschil/ de toegevoegde waarde van een bedrijf zit'm uiteindelijk in een stuk documentatie: Hoe mag ik een product toepassen / Wat mag ik aanpassen en wat niet / Wat is de geteste kwaliteit en wat zijn de voorwaarden om die kwaliteit te kunnen borgen / Wat zijn de kosten van een toepassing / Wat zijn de hoeveelheden / Hoe past dit product binnen de geldende regelgeving - kan ik makkelijk de juiste keuzes maken / Met wie moet ik contact opnemen als ik vragen heb etc.
  4. Eigen Subcategorieën die projecten (enorm) vervuilen. Gebruik alleen system subcategorieën. Of die door een gebruikersgroep zijn vastgelegd. Het is vaak niet echt nodig om je eigen subcategorieën aan te maken. Ook dit frustreert de samenwerking.

Veilig voor een leverancier is dus om:
  1. De juiste Categorieën te gebruiken en Custom Families op de juiste manier op te bouwen.
  2. Geen eigen Subcategorieën en Shared Parameters aan te maken.
  3. Maak lichte objecten aan en breng onderscheid tussen 2D, 3D en met name de Meta informatie.
  4. Met Meta informatie bedoel ik het zorg dragen voor uitstekende en goed toegankelijke online documentatie. Zowel voor de architect, de modelleur, de bestekschrijver, de calculator, de werkvoorbereider, de uitvoerder, de gebouwbeheerder etc.

vrijdag 4 april 2014

IkLeerBIM 30.000 pageviews

Ondanks dat ik de laatste tijd door omstandigheden relatief weinig nieuwe berichten heb geplaatst , is het bezoeken van deze blog gestaag door gegaan. Vandaag zag ik dat er al weer 30.000 pageviews zijn geweest. Hartstikke leuk.


De redenen dat ik wat minder heb geschreven zijn divers.
Ik ben wat actiever geworden binnen de RevitGG. En ben me daarnaast flink aan het verdiepen in IFC. Daar wil ik graag meer over leren. En ik ben ook bezig om de uitwisseling tussen Revit en IFC wat beter op poten te krijgen, voor zover dit binnen mijn mogelijkheden valt natuurlijk.
Hopelijk binnenkort meer hierover. Want dit zal best een paar posts waard zijn.

Vragen of opmerkingen kan je altijd kwijt via een reactie bij een Blog Post, Twitter, Linkedin of Google+. Ik hoor ze graag.

maandag 24 maart 2014

Gelezen - IFCZIP naar IFC - WhatRevitWants

Gelezen deze week...
Goeie tip van Luke Johnson van WhatRevitWants.


vrijdag 21 maart 2014

Revit-tips: Opnieuw vacature voor modelleur bij RoosRos Architecten

Revit-tips: Opnieuw vacature voor modelleur bij RoosRos Architecten:

Wegens aanhoudende drukte zoekt RoosRos Architecten opnieuw versterking voor het bouwkundige team in Oud-Beijerland. RoosRos biedt de medewerkers een prettige, leerzame werkomgeving, waar met plezier en passie wordt gewerkt en waar veel aandacht is voor de 'persoon'. Klik hier voor de gehele functieomschrijving.

Ben jij de juiste persoon voor deze functie? Solliciteer dan vóór 11 april 2014 op deze vacature.

Populaire berichten

Zoeken in deze blog