De meeste leveranciers proberen hun objecten te laten voldoen aan 'standaarden'. Ook dit is in basis goed. Maar er zijn wereldwijd meerdere standaarden. Ook zijn er meerdere gratis of betaalde bibliotheken. Hierdoor wordt het uiteindelijk toch nog rommelig en onoverzichtelijk voor de leveranciers maar ook voor een gebruiker. Persoonlijk denk ik dat we in de toekomst echt toe moeten naar een software onafhankelijke omgeving, waar elke software de voor hem relevante informatie uit zou moeten kunnen halen... Klinkt als IFC.
Zijn er wat algemene waarheden te formuleren waar deze BIM objecten in Revit aan moeten voldoen? Een soort van 'altijd goed' oplossing. Zonder dat we weer een nieuw boekwerk gaan schrijven.
Wat heb ik nodig? En hoe maak ik mijn keuze? |
- De hoeveelheid eigen Shared Parameters die projecten (enorm) vervuilen. Dit geld zeker voor System Families die beperkte mogelijkheid hebben voor eigen (niet Shared) Parameters. (actiepunt voor Autodesk) Beter lijkt het, om alleen gebruik te maken van de System Parameters / of de eigen materialen met hun System Parameters. Dit zou je beperkt kunnen aanvullen met (land)eigen parameters. Vaak opgezet door een gebruikersgroep van specialisten. In Nederland is dat de RevitGG. Maar denk ook aan ook IFC parameters! aangezien dit een product overstijgende standaard is.
Uiteindelijk zal blijken dat al deze mogelijkheden niet voldoende zijn om alles vast te leggen wat een leverancier vast wil (of moet) leggen. Een voor de hand liggende oplossing is dan, om een link toe te voegen naar online documentatie voor alle overige eigenschappen. Denk aan rapporten, voorwaarden, richtlijnen etc. Deze links kan je als leverancier ook gedurende het proces blijven aanvullen / verbeteren.
Daarop voortbordurend zouden we als gebruikers en leveranciers beter kunnen investeren in een eenvoudige tool die bijhoud of deze online documenten al zijn geraadpleegd of zelfs gewijzigd zijn. Wellicht kunnen in de toekomst bepaalde eigenschappen van de bibliotheekelementen worden bijgewerkt met de laatste online gegevens. - Goed gebruik van Revit Categorieën. Bijvoorbeeld niet alles als een Generic Model aanleveren. (komt helaas voor)
- Niet te gedetailleerde/te zware objecten aanmaken. Dit is echt een valkuil. Want natuurlijk wil een bedrijf laten zien wat die kan. En ook het unieke van zijn eigen product onder de aandacht brengen. Besef dat een te gedetailleerd model vaak contra productief werkt. Maak onderscheid tussen gedetailleerde 2D info en schematische 3D info.
Het echte verschil/ de toegevoegde waarde van een bedrijf zit'm uiteindelijk in een stuk documentatie: Hoe mag ik een product toepassen / Wat mag ik aanpassen en wat niet / Wat is de geteste kwaliteit en wat zijn de voorwaarden om die kwaliteit te kunnen borgen / Wat zijn de kosten van een toepassing / Wat zijn de hoeveelheden / Hoe past dit product binnen de geldende regelgeving - kan ik makkelijk de juiste keuzes maken / Met wie moet ik contact opnemen als ik vragen heb etc. - Eigen Subcategorieën die projecten (enorm) vervuilen. Gebruik alleen system subcategorieën. Of die door een gebruikersgroep zijn vastgelegd. Het is vaak niet echt nodig om je eigen subcategorieën aan te maken. Ook dit frustreert de samenwerking.
Veilig voor een leverancier is dus om:
- De juiste Categorieën te gebruiken en Custom Families op de juiste manier op te bouwen.
- Geen eigen Subcategorieën en Shared Parameters aan te maken.
- Maak lichte objecten aan en breng onderscheid tussen 2D, 3D en met name de Meta informatie.
- Met Meta informatie bedoel ik het zorg dragen voor uitstekende en goed toegankelijke online documentatie. Zowel voor de architect, de modelleur, de bestekschrijver, de calculator, de werkvoorbereider, de uitvoerder, de gebouwbeheerder etc.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten