Pagina's op IkLeerBIM

vrijdag 11 september 2020

IFC: You don't know what you don't know - Until you do..

Johan Cruijff zou aan die uitspraak nog een puntje kunnen zuigen ;-) Maar voordat de ene helft van de lezers weer doorklikt en de andere helft zich ongemakkelijk gaat voelen de echte vraag. Weet je 'voldoende' over IFC? Want veel van ons werken wel met IFC: we maken IFC bestanden, we gebruiken IFC bestanden en sommigen praten alleen maar over IFC. Maar weten we eigenlijk wel voldoende? En als je een vraag hebt wat doe je dan?


Vandaag heb ik een oud Excel bestand eens opgepoetst om (weer) te delen met jullie. Op 24 november 2014 deelde ik op mijn blog IkLeerBIM een eerste tool om de mapping tussen Revit en IFC wat beter in de vingers te krijgen. Inhoudelijk zou ik deze tool niet meer aanraden en verwijs ik liever naar de Revit Standards. Maar wat ik nog steeds waardeer, is dat het me hielp, om de de structuur, mogelijkheden en beperkingen die IFC heeft, iets beter te leren kennen. Ik gebruikte daar 1 sheet voor, die IFC structuur heette. Het was best leuk om daar wat mee te spelen. En af en toe de hyperlinks naar de BuildingSmart documentatie te gebruiken. Daar vind je meer info en achtergronden. Behalve dan de belangrijke relatie met een MVD natuurlijk.

De inhoud is nog gebaseerd op IFC4 (4.0.0.0) En inmiddels zijn we al wat verder. Daarom heb ik de hyperlinks laten verwijzen naar IFC4 ADD2 TC1 (4.0.2.1) Na het volgen van een hyperlink kan je dan verder lezen over de huidige stand. Sommige zaken zijn in IFC4 nieuw toegevoegd en nu inmiddels al weer 'DEPRECATED'. En gaan zo langzamerhand over de houdbaarheidsdatum heen.

Misschien is deze download voor jou ook wel een leuk startpunt. Om spelenderwijs te leren, te klikken en te lezen in de BuildingSmart documentatie. Ontdek jij ook nieuwe benamingen die je nog nooit hebt gebuikt? Ontdek jij ook nieuwe plekken waar specifieke informatie eigenlijk hoort te staan? Ontdek jij misschien zaken die inmiddels al achterhaald zijn? En voordat we weer helemaal de andere kant doorschieten, check ook even de certificering.

Ik ben benieuwd.

1 opmerking:

Anoniem zei

dank je Teun, inderdaad leuk om ifc structuur beter te leren kennen. Komt dit xls bestand van derden, of heb je dit ooit zelf in elkaar gezet? Lijkt me een forse klus in dat geval.. In ieder gevel bedankt, groet Robin

Populaire berichten

Zoeken in deze blog