Pagina's op IkLeerBIM

dinsdag 28 januari 2014

Slim tekenen - Afschotisolatie in Revit - deel 2

Vandaag een aanvulling op een oudere Post over afschotisolatie in Revit

Vaak zijn oplossingen simpel.
Soms zelfs zo simpel dat je jezelf afvraagt waarom je daar nog niet eerder opgekomen bent.

Afschotisolatie in Revit vind ik een drama, zie ook mijn eerder Post. Maar ik heb na lange tijd, eindelijk een eenvoudige en doeltreffende oplossing gevonden voor het type afschot zoals ik het vaak tegenkom. Meestal is de onderzijde van het dakvlak horizontaal en heeft de bovenzijde 1 of meerdere afschotrichtingen. Bovendien heeft het dakvlak vaak een onregelmatige contour. En zijn er meerdere doorbrekingen. Hierdoor werkt Modify Sub Elements slecht... Eigenlijk werkt het gewoon niet.
Je wilt graag per zijde een vaste afschot en afschotrichting kunnen aangeven. Net zoals je het hele dak eenvoudig schuin kan leggen. Helaas zit deze mogelijkheid nog niet in Revit.  Het blijift dus een beetje behelpen. De volgende werkmethodiek kan dan helpen.
  1. Maak een vereenvoudigde vorm van een dak of dekvloer.
  2. Modify Sub Elements.
  3. Geef de juiste hoogtematen, 
    • door 1 of meerdere lijnstuken een handmatig berekende hoogte mee te geven.
  4. Gebruik de Vertical Opening tool. 
    • om gaten in het dak 
    • en onregelmatigheden in de contour aan te passen.
Het werkt perfect. De opening cut maakt netjes gaten in 1 object zonder andere elementen aan te passen.
Waarom heb ik dat niet eerder bedacht? Toch blijf ik me afvragen af of deze methodiek in alle gevallen een doeltreffende oplossing is. Maar het is zeker een stap in de goede richting!

Hieronder de concrete case:

De bovenzijde van dit dakvlak moet onder afschot van boven naar beneden .
De onderzijde van het dakvlak blijft horizontaal.

De contouren van het dakvlak heb ik sterk vereenvoudigd.
Ze kloppen nu nog niet.

Met Modify Sub Elements krijgt de bovenzijde een vooraf berekende hoogte.
Kan dit ook slimmer? Ik houd me aanbevolen.
 
Met Vertical Opening selecteer ik het te bewerken dakvlak.
En geef vervolgens de contouren aan, van de weg te snijden stukken.

Het resultaat is perfect :-O
Nooit te beroerd om wat te leren.

1 opmerking:

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.

Populaire berichten

Zoeken in deze blog