Pagina's op IkLeerBIM

vrijdag 18 oktober 2013

Revit - Model Performance Technical Note

Al enige jaren heeft Autodesk  een Model Performance Technical Note met betrekking tot Revit. Onlangs is dit document aangepast voor Revit 2014. Het is een 32 pagina’s tellend document, om uit te leggen wat de hardware specificaties dienen te zijn. En daarnaast een uitgebreide Best Practice om de performance van het model in hand te houden.
Iemand vraagt zich misschien af waarom er zo’n uitgebreid document nodig is?
Dat is een hele goede vraag!
Laat ik het zo zeggen. Iedereen die met Revit werkt dient op de hoogte te zijn van de inhoud van dit document. Het beste kan je het document zelf doornemen. Maar ik zal in deze post het een en ander proberen samen te vatten.

langste ferrari file ooit


Hardware:
Samenvattend over de hardware: Koop een goede 64-bit computer met zo veel mogelijk werkgeheugen en een snelle harde schijf. De (dedicated) grafische kaart en processor zijn van minder belang dan het werkgeheugen.

Voor de Mac liefhebbers wordt verwezen naar deze link.
Voor Revit in een Citrix omgeving wordt verwezen naar deze link.
Voor meer informatie over Revit Server wordt verwezen naar deze link.


Model Best Practice:
In het algemeen zou je kunnen zeggen dat de volgende zaken Revit trager maken:
  • Complexe geometrie
  • Meerdere parametrische relaties
  • Meerdere relaties tussen elementen
  • Grafisch complexe weergave (instellingen)
  • Linked Files (m.n. DWG's en plaatjes)
Ja roept iemand dit zijn toch allemaal zaken waarom we met Revit werken!
Dat klopt. Hier geld echt: geniet maar gebruik met mate.
Met andere woorden de volgende zaken mogen wel, maar wees je er bewust van, dat het bijdraagt aan het logger worden van het model. En tot op zekere hoogte is dat prima. Maar als het model onhandelbaar dreigt te worden, dienen de volgende zaken kritisch bekeken te worden op nut en noodzaak.
  • Een permanente Array met Groups
    • Als er niks meer wijzigt Ungroup gebruiken
  • Join en Cut Geometry
    • Soms beter om los van elkaar te modelleren dan door elkaar heen.
  • (Ongebruikte) Design Options
    • Na afloop van een fase het model archiveren en alle ongebruikte Design Options verwijderen.
    • Rooms in een Design Option werken om meerdere redenen niet lekker.
    • Overweeg om meerdere modellen te maken.
  • DWG files
    • Revit houd niet van DWG bestanden!
    • Zo min mogelijk. Als het nodig is de DWG alleen linken
    • NOOIT NOOIT exploderen
    • Vink current view only aan
    • Geen DWG in een Family laten zitten. De DWG vervangen in Revit Annotatie
  • Alternatieven voor Families
  • Over het maken van een Family
    • Gedetailleerde 3D geometrie
      • Overweeg minder gedetailleerde geometrie aan te vullen met Annotatie en eventueel Masking Regions. De versimpelde contour is vaak goed genoeg.
    • Formules
      • Gebruik niet meer dan nodig.  Maar functionaliteit weegt hier het zwaarst.
    • Array
      • Niet doen als het niet nodig is.
    • Nested Family
      • Alleen doen als het nodig is. (Daar kunnen goede redenen voor zijn)
    • Voids
      • Soms is een Void de beste oplossing maar als het eenvoudig anders kan, moet je het zeker doen.
    • Links
      • Verwijder ze zodra ze niet meer nodig zijn.
      • Zet ze op een eigen Workset, zodat je deze Workset (en dus de Link) kan sluiten zonder dat het van invloed is op collega’s die ook in het model aan het werk zijn.
  • Het Model
    • Niet gedetailleerder dan goed zichtbaar is op tekening.
    • Als een model te zwaar (gaat) worden is het te overwegen om meerdere modellen te gebruiken. Dit moet je zeker doen als je te maken hebt met meerdere bouwdelen die elkaar niet raken. Er zijn Add-inns die kunnen ondersteunen in het Family beheer.
    • Geen losse lijntjes arcering (zou dit echt gebeuren?) maar een Model Hatch maken en gebruiken.
      • Bijzondere arceringen kan je maken via Arkey of in Acad maar er zijn ook losse applicaties beschikbaar. Verder lezen in een andere Post.
    • Verwijder niet gebruikte Views, Schedules etc.
    • Purge je Project van tijd tot tijd om ongebruikte Groups, Families etc te verwijderen. Wel controleren wat je verwijderd natuurlijk. Standaard deslecteer ik alles en vink alleen de zaken aan die weg mogen.
    • Loop van tijd tot tijd de Warnings na en los ze zo veel mogelijk op.
    • Maak je Railling niet gedetailleerder dan strikt nodig.  Los dit vooral in detail op.
    • Overweeg om Parts in een apart model te maken en dat model vervolgens via een Link te hangen aan het hoofd model. Je kan Parts maken van elementen in een Linked Model!
    • Stel een eenvoudige Starting View in van bijvoorbeeld een eenvoudige Drafting View, Tekeningenlijst, of disclaimer.
  • Template
    • Stop alleen de meest noodzakelijke Families in de Template. Besef ook dat een ongebruikte Familie in een oud project niet geupdate wordt.
  • Raster Image
    • Verwijder alles wat je niet gebruikt.
    • Overweeg het gebruiken van Monochrome Bitmap.
    • Zorg dat je een Image niet hoeft te verkleinen.
  • Rooms en Spaces
    • Zet de Room Bounding Parameter van een Linked File alleen aan als het nodig is.
    • Los Warnings op.
    • Zet de Volume Computation uit tenzij er dringende redenen zijn het tijdelijk aan te zetten.
  • Views
    • Stel de View Depth niet te groot in.
    • In 3D views, Section of Scope Boxen gebruiken om het bereik te beperken
    • Probeer te voorkomen dat je teveel zaken Hide. Zet liever Categorieën uit. (gebruik hier View Templates voor)
    • Zet Snap to Remote Objects uit.
    • Sluit alle ongebruikte schermen! Doe dit ook voordat je Synchroniseert met de Central. Ander voordeel beschrijft Steve Stafford van RevitOped.
    • Gebruik niet gedachteloos de Fine level of Display. Vaak is Medium ruim voldoende.
    • Gebruik niet gedachteloos de Schadow optie. Zeker bij het printen. Vanzelfsprekend kan het wel nodig zijn. Maar het maakt wel trager. En de Ambient  Shadow is mooi maar nog trager. Alleen gebruiken als en zolang het echt nodig is.
    • De Use Optimized View Navigation zorgt ervoor dat je sneller kan scrollen etc. Pas als je klaar bent wordt het beeld weer gedetailleerd opgebouwd.
  • Worksets
    • Hier zal ik nog een keer over schrijven, want ik kom te veel mensen tegen die het nut van Worksets nog niet inzien. Door een Workset te sluiten kan je veel werkgeheugen besparen.  Een verdeling van Worksets zou kunnen zijn:
      • Levels and Grids
      • Links
      • Inrichting of andere adviseur specifieke onderdelen
      • Eventueel gebouwdelen, gevel, en indeling, terrein en terreininrichting
    • Door bij het opslaan van een Central File, onder Opties te kiezen voor de mogelijkheid, om bij het openen van een Local File  Worksets aan of uit te zetten, kan je een zwaar project sneller openen.
  • Worksharing
    • Zware handelingen met het Model gaan beter als 1 persoon met het Model aanhet werk is en iedereen netjes relinquish all mine heeft gedaan.
    • Veel wijzigingen synchroniseren met Reload Latest is trager dan een nieuwe Local aanmaken.  Dagelijks een nieuwe Local is voor veel mensen (om meerdere redenen) ook een Best Practice.
    • Vink af en toe Compact File aan bij het synchroniseren.
  • Revit Structure en Revit MEP
    • In het document wat ik hier heb samengevat staan nog wat aanvullende opmerkingen voor Revit MEP en Revit Structure.

2 opmerkingen:

Coen zei

(Als een model te zwaar (gaat) worden is het te overwegen om meerdere modellen te gebruiken. Dit moet je zeker doen als je te maken hebt met meerdere bouwdelen die elkaar niet raken. Er zijn Add-inns die kunnen ondersteunen in het Family beheer.)

Heb jij voorbeelden van Add-inns voor mij? Zou echt top zijn.

Teun zei

Beste Coen ik verkoop geen software. Maar hier enkele links naar partijen die dat wel doen en je hopelijk wat verder kunnen helpen. Overigens vervangen Add-ins geen gezond verstand en zorgvuldig werken.
http://www.deltapi.nl/producten/deltapi/family-manager/
http://www.kiwicodes-support.com/08_Family_Tracker
https://ctcexpresstools.com/product/bim-manager-suite-2016/#batchFamilyLoader

Populaire berichten

Zoeken in deze blog