Voor degene die dacht dat hij het altijd al deed:
Zet je Display Model eens op 'Do not display'. Hoe hangt alles wat je nu ziet aan elkaar?
Voor degene die dacht dat dat niet kan "omdat het er niet uitziet".
Of omdat het niet "correct en efficiënt" kan.
Lees onderstaande eens door en probeer het eens uit.
Display Model - Normal en Do not Display |
- Gebruik Nested Detail Items / Nested Detail Lines etc. voor een hogere gedetailleerdheid met de karakteristieke eigenschappen gekoppeld aan dezelfde parameters die de 3D geometrie maakt. Bijvoorbeeld: (eigenlijk met name) kozijnprofilering
- Op die manier kan je veel meer extra info toevoegen. Denk met name aan zaken die 3D niet 'gewenst' zijn, maar wel de reden vormen waarom we überhaupt details maken.
- Zo lang soft- en hardware niet in staat zijn efficiënt en correct dit soort gedetailleerde info 3D toe te voegen moeten we keuzes maken. Keuzes die gebaseerd zijn op de contractuele samenwerking in een project.
- Los van dit alles is het essentieel om een consistent samenhangend digitaal model te hebben. Met zo min mogelijk losse en onbeheersbare toevoegingen.
- Gebruik Parts, Divide Parts en Filters voor een betere weergave.
- Bouw plaatselijk een hogere 3D detailniveau voor principe details op basis van een groeiende bibliotheek met nieuwe elementen. Bijvoorbeeld: plinten / ankers / kitvoeg / metalstud profielen etc.
- Uitrollen over het hele gebouw kan altijd nog
- Dit uitrollen is ook geen doel op zich
- Inzicht in maakbaarheid en efficiëntie is wel een belangrijk argument
- Het geeft uiteindelijk meer inzicht dan plaatselijk 2D toevoegingen toch?!
- Het kost echt niet meer energie om 3D toevoegingen te doen uit een groeiende bibliotheek, dan in 2D losse lijntjes en vlakjes te tekenen en bij wijzigingen te beheren...
Hieronder nog enkele aanvullende tips en specifieke aanvullingen:
- Gebruik ook de mogelijkheid voor een Temporary View Templates
- Een Sweep heeft Detail Item mogelijkheden een Reveal niet
- ! maar een Hatch in een genest detail item is niet zichtbaar ...
- Een Sweep heeft de mogelijkheid een Detail Item te Nesten... totdat je Parts maakt
- Dus ook voor Nested Sweeps in een Wall!
- Aangezien ik van de meeste Walls Parts wil maken - geen Detail Items in deze Nested Wall Sweeps
- Sweeps zijn best uit te trekken - maak in ieder geval een uniek materiaal aan - dit is dan altijd te herleiden
- Een Curtain Wall heeft standaard verbindingen tussen stijlen en regels
- Deze kan je overrullen als aanzicht i.v.m. een detail
- Maak een Workset aan speciaal voor details
- Maak een Phase aan speciaal voor details
- Dit werkt niet bij projecten met meerdere Phases in 1 project
- Maar wel als alleen een link in een aparte Phase staat
- Maak enkele Subcategriën aan speciaal voor en alleen zichtbaar in details
- Wall Sweep - UIT - bijv. plinten
- Generic model - UIT - bijv.:
- Daar waar geen native Sweep bestaat
- Daar waar je iets weg wilt snijden met een andere Phase dan de Host
- ! op het moment dat je een Generic Model met een ander object Joined bijv. een Wall, dan verdwijnen de VG settings voor de Subcategory!
- Filters voor
- 1mm dikke lagen ( membrane layer is noooit zichtbaar)
- !ja dit gaat ten koste van een andere laag
- spouw / lucht bladen onzichtbaar
- Om een Model Hatch te gebruiken in de Cut Pattern - gebruik Parts:
- Je kan niet overal Parts van maken - complexe geometry wil niet altijd lukken
- ! vereenvoudig Roofs en Floors tot elementaire elementen die wel lukken
- Parts alleen voor de zichtbaarheid van je detail!
- ! dus niet voor IFC export / gevels etc.
- ! als je dubbele arceringen wilt, moeten part en host tegelijk zichtbaar (altijd) zijn
- ! zet dan in de overige gevallen de host handmatig of via een filter uit
- Maak Parts
- Snij de Parts met de Divide functie
- Met een Section Cut hoogte ten opzichte van de Floor Plan en een minimale dikte
- Over een detail Refplane t.p.v. de verticale snede met een minimale dikte
- Parts met specifieke Model Hatch
- Geef de Parts een Material met een Surface Pattern
- bijv. isolatie zit bijna altijd in een samengesteld element
- Pas het materiaal van de part aan
- ! Parts zijn ten slotte alleen voor detail gebruik
- Align de Model Hatch
- Verborgen hulphout in aanzicht bij een samengestelde constructie (een 'klos') kan ook best.
- Een Shared Nested Family valt ook in Parts uiteen (R16) met een Material By Category!
- Gek genoeg blijft de oorspronkelijke Shared Family ook aanwezig zonder Parts - dus 2x
- ! het resultaat is dus niet meer te filteren of uit te zetten
- Een Non Shared variant geeft een beter resultaat
- je kan het Material van de Parts filteren en uit zetten
- de oorspronkelijke VG instellingen worden dan weer zichtbaar
- je kan dan ook isolatie aan de klos toevoegen
- Verborgen stippellijnen via View / Show Hidden Line
- Bovenliggende lijnen met LineWork (blijft staan)
- Overweeg wat de voordelen en nadelen zijn van een apart Linked detail project.
- Het door Revit doorrekenen van wijzigingen kan wel eens sneller en stabieler zijn
- ! Tags / Dimensions
- Het houd je project iets kleiner en schoner wat betreft geometrie, annotatie en Sheets.
- Maar... de opmaak van je detail zit in een ander project - je ziet wijzigingen niet gelijk
- Maar... verwijzingen met bijvoorbeeld een View References werken niet
- Maar... bij aanpassingen zit je continu te switchen van het ene project naar de andere
Zoals je ziet noem ik geeneens View / Cut Profile.
Je kan op 1 plek echt heel veel meer 3D doen. Het voordeel is dat dit principe ook 3D zichtbaar gemaakt kan worden. Het is dan een principe detail maar dan van een veel hogere kwaliteit.
Kan het ook anders? Zeer zeker en vaak is dat ook prima. Maar zo kan het ook.
Bovenstaand zijn de resultaten van een zoektocht naar de grenzen van het 3D detailleren in Revit.
Een het antwoordt luidt: 42.
;-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten