Pagina's op IkLeerBIM

vrijdag 25 juli 2014

Het uitlijnen van de Model Hatch bij een Revit Family

Heb je wel eens geprobeerd om de Model Hatch van een Family exact uit te lijnen in je Project?
Dat lukt niet. Maar vandaag laat ik zien dat je er toch enigszins invloed hebt.

We willen de Model Hatch op een Generic Model gaan draaien.
Revit kent 2 soorten van arcering. Een Drafting Hatch en een Model Hatch. Deze zijn een onderdeel van de Material eigenschappen.
Een Drafting Hatch is een schaalbare symbolische arcering. Deze kan je eventueel laten meelopen met de Geometry. Een Cut Pattern is bijvoorbeeld  een Drafting Hatch. Persoonlijk zou ik daar ook graag de keuze voor een Model Hatch willen hebben. Maar dat kan nog niet.
Iets anders wat nog niet kan, is een combinatie van een vlak arcering en een lijn arcering. In een vorige Post heb ik enkele trucks bescreven waarmee je toch het gewenste effect krijgt.
Een Model Hatch geeft in tegenstelling tot een Drafting Hatch een maatvaste arcering. De lijnen in de Hatch zijn afzonderlijk te selecteren. En vervolgens kan je de hele Model Hatch roteren en verplaatsen. Ook kan je de Model Hatch via Align uitlijnen met een ander object. Dit is natuurlijk ideaal maar ook noodzakelijk als je bijvoorbeeld een plafondtekening maakt of een maatvaste gevelarcering wilt toepassen.

Bovenstaande eigenschappen van een Model Hatch komen goed tot hun recht bij de zogenaamde System Families. Dit zijn de Families die je niet via “Edit Family” direct (of indirect als het om een Profile gaat) kan aanpassen. Bijvoorbeeld: Walls, Ceilings, Floors etc.
En gewone Family kan je wel een Model Hatch meegeven. Maar je kan die arcering alleen selecteren en helaas niet verplaatsen of roteren. Als je Align probeert zul je zien dat de hele Family mee gaat. Het maakt niet uit of je een Instance, Type of een Hard Coded Material gebruikt. Je kan de Model Hatch in je Project niet verplaatsen of draaien.

Model Hatch verdraait in de Family en terug geplaatst in het Project
Toch lijkt de oplossing redelijk simpel. Pas de uitlijning van de Hatch aan in de Family zelf! Dit kan natuurlijk maar 1 keer. (Dus optimaal voor 1 Type) Maar het is beter dan niks. Als je het Material veranderd lijkt de Family, de verdraaiing en positie van de Hatch ten opzichte van de Geometry, te onthouden. Ook als er in het Project een totaal andere Hatch op de Geometry wordt geprojecteerd.
Wanneer de Family een offset meekrijgt in de hoogte, in je Project of Family, gebeurt er overigens niks met de uitlijning. Hieronder wordt het een en ander met afbeeldingen aangetoond (ze zijn overigens niet helemaal chronologisch).

Een andere Type geeft dezelfde uitlijning
Een ander Material met dezelfde Model Hatch veranderd de uitlijning niet.
Meer verschillende Materials en verdraaid in de Family zelf
Nieuwe Model Hatch aangemaakt
De uitlijning blijft hetzelfde. Maar let op de Geometry met de Hard Coded Material!

 Voor mij wel vreemd was dat ik ‘per ongeluk’ de Hard Coded Material had aangepast. Het Material en de bijbehorende Model Hatch kwamen uit het Project en werden zo aan de Family omgeving toegevoegd. Ook zonder dat een Parameter naar verwees kon ik dus blijkbaar Material in de Family aanpassen.  Beetje tricky want je kan niet zien dat het Material gebruikt is! Ik mag wel hopen dat meerdere keren Purge All dit Material niet verwijderd. Delete levert inderdaad een vrij kaal resultaat op!

En ja hoor als het Material in het Project verwijderd wordt is de Family aangepast.

lees verder:

Geen opmerkingen:

Populaire berichten

Zoeken in deze blog