Wellicht heb ik met mijn vorige Post de suggestie gewekt, dat een tekenpakket de oplossing moet zijn van al je problemen. Dat is natuurlijk niet zo. Al is het wel terecht, dat we een zo optimaal mogelijk tekenpakket willen krijgen voor de (soms behoorlijke) investering. Vandaar de Post met aandachtspunten om over na te denken.
Nu we weer terug op de aarde zijn en de schade opnemen, kunnen we gaan nadenken over het tweaken van ons tekenpakket, gebaseerd op de wensen die we, naar aanleiding van mijn vorige Post, helder voor ogen hebben.
Voor kleine tweaks aan de Arkey kozijnen verwijs ik naar het ArkNet2 forum.
Voor een stap voor stap uitleg over hoe je een kozijn zou kunnen maken verwijs ik naar verschillende Post op de RevitLog. Bert van der Hoeven heeft nog veel meer en zeer duidelijk materiaal geschreven over allerlei aspecten van kozijnen. Laat je niet afleiden door het feit dat zijn Post geschreven zijn aan de hand van oudere Revit versies. De basis is echt niet veel veranderd. Daar hoef ik niet veel aan toe te voegen.
Verder verwijs ik nog naar een Post van Better Revit waarin hij enkele principieel verschillende soorten van aanpak beschrijft voor kozijnen.
In Revit kom je verschillende soorten kozijn opbouwen tegen die allemaal verschillende mogelijkheden en beperkingen hebben.
1. Model in Place kozijn.
Persoonlijk zie ik bijzonder weinig goede redenen om een in Place kozijn te maken. Als je dit kan maken. Kan je ook een echte Door of Window Family maken maar dan met meer mogelijkheden. Denk aan tellen, hergebruik, kozijnstaten en aanpassen. Het dubbele aan een Model in Place is dat je deze zo slim kan maken als je zelf wilt. Maar op het moment dat je dat doet wordt de vraag nog sterker waarom je dan een Model in Place maakt. De kracht van een Model In Place zit juist in het snelle en domme tekenwerk. En ook dat je een unieke relatie met de rest van het Project kan aangaan. Ik ga bij mijn beoordeling dan ook uit van een Model In Place die niet Parametrisch is, en rondom Locked is aan andere onderdelen in het Project.
2. Curtain Wall kozijn.
Een prima alternatief zekere voor in een ontwerp fase. Ook voor beginnende tekenaars die toch productie moeten maken.
Een paar losse opmerkingen bij deze vorm van kozijnen. Nest eventueel een gedetailleerde detail item in de Mullion voor een mooiere gedetailleerde weergave. Gebruik eventueel Groups om een samengestelde Curtain Wall bij elkaar te houden. Combineer deze eventueel met een Assembly voor in een kozijnstaat. Je kan een Type Parameter gebruiken om er een ‘kozijnmerk’ aan toe te voegen. Deze is dan ook te ‘Tagen’ in je tekening. Combineer een Curtain Wall ook eens met een Wall Based Family (bijvoorbeeld een eh.. Window) met daarin een gedetailleerdere opening en voorzien van een bouwkundig kader (lekdorpel, vensterbank, zonwering, lateien, rollagen, rekjes, stelkozijn etc.)
3. Door of Window.
Een van de grote voordeel van een echte Door of Window Family is de mogelijkheid om zowel de wandopening als het bouwkundige kader naar een hoger niveau te brengen.
3.1. Door of Window opgebouwd uit meerdere Extrusions die allemaal Locked zijn aan een Reference Plane (aan de voor-, achterzijde en de zijkanten gebruikt voor zowel het kozijnprofiel als de vullingen)
Dit is een eenvoudig Revit Kozijn. Snel te tekenen en snel aan te passen. Ook is het een erg lichte kozijn variant. In veel gevallen prima om je werk mee te kunnen doen. De Reference Planes kan je maatvoeren en de maatvoering voorzien van een Label, voor meer varianten in je project. Verder niks mis mee, behalve dat de gedetailleerdheid minimaal is. Dit kan je iets opschroeven door de Extrusion van je kozijn profiel te vervangen door een Sweep. Onderling moet je die dan Joinen. Deze Sweep kan dan gebaseerd zijn op een mooie (Shared) Profile Family.
3.2. Als 3.1. maar dan gecombineerd met 1 of meer Nested en Shared Families.
Denk met name aan deuren en andere draaiende delen. Je kan al de draairichtingsymbolen in een keer goed maken voor in al je kozijnen. Met enkeleYes/No parameters die je van de Nested Family Linked aan de Window Family waarin deze zit, kan je dan het gebruik van het draaiende deel regelen. En zo de weergave en het gebruik bepalen.
Een tip voor deze ‘Swing’ Family, is om de verdraaiing in te regelen met een Reference Line, in plaats van met een Reference Plane. De eerste is vanwege zijn aard (met een begin, een eind en een richting) beter geĆ«igend voor zulk gebruik. Hierbij een link naar een voorbeeld filmpje en iets fundamenteler op de Blog van Simply Complex.
Als een Family Nested is, kan je aan dit element eenvoudig een Label met een Type Parameter hangen. Dit geeft je de mogelijkheid om bijvoorbeeld de ene deur voor een andere uit te wisselen. Alle Shared Families met dezelfde Category in je Project (en dezelfde opbouw en Parameters natuurlijk), zijn dan op te roepen en te kiezen voor in je kozijn. Erg prettig. Je hoeft dus niet alle varianten in de kozijn Family zelf te hebben. Je kan zelfs een ‘dummy’ Family gebruiken met een Label eraan. Wel moeten alle varianten waar je uit wil kiezen in je Project zitten.
3.3. Als 3.2 maar dan bijna volledig met Nested Families.
Deze Families worden langzaam aan steeds … eh … langzamer. Ook gaat de complexiteit van de Family steeds verder omhoog. En de aanpasbaarheid en de overdraagbaarheid word dus steeds minder. Daartegenover staat dat er wel steeds meer mogelijk is. En tegenstrijdig genoeg kan deze opbouw voor meer uniformiteit zorgen, aangezien er steeds meer zaken geregeld worden op Project niveau in plaats van op Family niveau.
Ik denk dat veel ervaren Revit gebruikers vroeger of later op dit punt aankomen en dan een optimum gaan zoeken tussen inhoud, complexiteit en performance. Er zijn ook meerdere tools te koop die op basis van de deze variant een kozijn voor je kunnen samenstellen.
In bijgevoegd overzicht waarin ik op basis van de kozijn gerelateerd aandachtpunten van vorige week bovenstaande Revit Varianten beoordeel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten