Pagina's op IkLeerBIM

vrijdag 28 september 2012

Gelezen - Hitch Hikers Guide to BIM - LRUG

Gelezen deze week…
 
Hitch Hikers Guide to BIM
Op de site van de LRUG (de London Revit User Group) staat een bijzonder vermakelijk en stiekem behoorlijk compleet en informatief stuk; Hitch Hikers Guide to BIM.
Vooral de BIM Buzzword Bingo lijkt me leuk om eens te gebruiken.

BIM afspraken LOD

BIM afspraken
Level of Development
Form and/or Function
 
Sinds enkele tijd zijn we ons als bureau aan het verdiepen in het maken van principe afspraken voor BIM projecten. Daarvoor gebruiken we het IPC BIM protocol als uitgangspunt. Daarnaast verdiepen we ons in de consequenties van de RGD norm. En dan met name het stuk uit de norm waarin het LOD niveau wordt aangegeven voor de afzonderlijke fases. De RGD verwijst hiermee naar een beperkt en klein stukje uit de Amerikaanse AIA E202-2008 norm. Bij dit onderzoek vallen ons een paar zaken op. En het blijkt ook moeite te kosten om de discussie, zuiver en pragmatisch te houden.


maandag 24 september 2012

Revit Conferentie in 2013 in Delft

Gelezen deze week
RTC 2013 Europe
Goed nieuws! Er komt een Revit Technology Conference in Delft volgend jaar op 27 en 28 September. Ik ben benieuwd. Zeker iets om te volgen.

vrijdag 21 september 2012

Slim tekenen - Koppenmaatvoering

Slim tekenen
Metselwerk koppenmaat maatvoering
KOPPENMAAT
 Bij deze, de aftrap met artikeltjes over slim tekenen. Ik begin met de koppenmaatvoering in Revit. 

vrijdag 14 september 2012

Gelezen - Family Editor Advice - RevitOped

Deze week gelezen...


"Bone Muscle Skin principe"

Revit OpEd:
A Small Collection of Family Editor Advice

Deze week viel mijn oog op bovenstaand artikel. Ondanks dat het een oude lijst is, is deze nog steeds relevant. Het is een lijst de met meest essentiƫle Do's en Don t's die iedereen zou moeten kennen die Revit Families maakt. De meeste zijn redelijk bekend. Minder bekend zijn de volgende:

Slim tekenen - inleiding

Hoe kan je slim tekenen?

Minnie and Mickey in Building a Building (1933)
Let op de 3 vingers in plaats van 4.
Graag wil ik enkele berichten gaan schrijven over hoe je als ontwerpende partij slim tekent. Dus met zo min mogelijk inspanning, zo veel mogelijk informatie definiƫren die, waar nodig, ook zo snel en eenduidig mogelijk te wijzigen is. Want we weten allemaal dat tekenen vooral wijzigen is.
Voor mijn gevoel is dit een onderbelicht aspect.

vrijdag 7 september 2012

Gelezen - Username veranderen - RevitOped

Deze  week gelezen...

USERNAME

Revit OpEd:
Changing a Username

Steve Stafford heeft een heel goede blog die ik graag bijhoud.
Deze week viel mijn oog op bovenstaand artikel.

Eigenlijk wel eenvoudig.
Je kan, mits je geen Local File open hebt staan, je Revit Username veranderen.
Bijvoorbeeld in iemands naam die vergeten is na het afsluiten van zijn Local File, om Relinquish all aan te vinken. Op die manier kan je je voordoen als deze collega en weer verder gaan met productie maken.

In een andere post van WhatRevitWants las ik dat deze truc ook goed te gebruiken is om tegelijkertijd onder 2 aliassen te werken in hetzelfde model. De ene is dan aan het renderen en de ander kan dan verder werken.

Level 2D en 3D

Dit zat niet in mijn Revit cursus ...


LEVEL

Af en toe kom je iets tegen waarvan je jezelf serieus afvraagt waarom je dit nog niet eerder bewust van was. Elke Revit tekenaar weet wel dat Levels +3D eigenschappen hebben en een 2D representatie. Maar hoe zie je nou de 3D positie van een Level? En zit je die niet per ongeluk aan te passen?
Het antwoord staat hierboven. De kleine dichte stip is de 2D representatie voor deze View. Daarnaast staat een Checkbox waar je kunt aangeven of er een Level Head zichtbaar moet worden. Maar daar helemaal aan het eind staat een open rondje. Dat is de 3D uiteinde van het Level aan deze kant.

Persoonlijk teken ik al tijden zo, dat je niet of nauwelijks aan de Level uiteinden hoeft te trekken. Maar heel soms kom ik het nog wel eens tegen. Het beste is om je Level te koppelen aan een aangemaakte Section Box. Daarmee leg je voor al je Sections en Elevations vast van waar tot waar dit Level loopt (lees zichtbaar is). Als de snedelijn (dus niet de diepte) van de Section of Elevation deze Section Box niet snijd is de Level ook niet zichtbaar. En als de snedelijn de Section Box wel snijd, zit de Level Head naast de (doorgaans onzichtbare) Section Box. Ideaal.